مسابقات معماری و شهرسازی؛ تجارب جهانی، الزامات و توصیه ها

گزارش خطا
دسته بندی : تئوری، معماری، تاریخ، تئوری و طراحی
نویسنده : فاطمه تاجیک
مترجم : منوچهر سید مرتضوی، پریسا مقدم، امیرعباس ابوطالبی، زهرا بلادر، نگار پیامی، علی خدادادی، مهدی خسروی، دینا درگاهی، اسماعیل رادگهر، شاهین شهریاری، نسیم زندی، مرجان شاهرخیان، الهام کاظمی نیا، ناهید موتمنی، مهدیه مهدی نژاد، میثم معصومی
سال چاپ : 1397
انتشارات : نشر توسعه ایران
زبان : فارسی
نوع کتاب : داخلی
قیمت : 500,000 ریال
برچسب ها
برچسب ها :
مسابقات معماری و شهرسازی؛ تجارب جهانی، الزامات و توصیه ها

مشخصات کتاب

محل چاپ : ایران
نوبت چاپ : 1
تعداد صفحات : 312 صفحه
وضعیت کتاب : موجود در بازار

شرح

در پس بسیاری از بناهایی که گرامی داشته می‌شوند، رقابتی سالم در انتخاب آنها برگزار شده است. باور دارم مسابقات باعث برانگیخته شدن ایده‌های ناب شده و موجب می‌شود بستری مناسب برای خلق بهترین‌ها فراهم گردد.

مسابقات معماری و شهرسازی فعالیتی گروهی و جمعی گاه با مشارکت صدها نفر است که حاکمیت قواعد و قوانین بازی، سازماندهی، راهبری صحیح و بی‌عیب و نقص آنها هم از نقطه نظر برخورداری از بهترین و کارآمدترین نتیجه و هم از زاویه پایبندی به قانون و رفتار عادلانه در رعایت حقوق طرفین ذینفع و درگیر در رقابت و امکان پاسخگویی آتی به نتایج اعلام شده از بیشترین اهمیت برخوردار است.

در این مسابقات، شرکت‌کنندگان ضمن آن‌که هدف بنیادین خود را مستقیما بر قلب مسئله معماری یعنی ایده‌های محوری آن متمرکز می‌کنند، توان الهام‌بخشی شگرفی برای اثرگذاری بر سرنوشت یک پروژه را در اختیار کارفرما قرارداده و هم‌زمان بخش‌ها و گروه‌های مختلفی از جامعه حرفه‌ای و افکار عمومی را نیز درگیر خود می‌نمایند.

 از این روی مسابقات معماری شاید از جمله کارآمدترین روش‌ها برای اخذ تضمین‌هایی اطمینان بخش برای دست‌یابی به طرحی خلاقانه، سنجیده و همه سونگر در سرنوشت یک پروژه باشند. نمی‌توان پنهان کرد که مسابقات معماری و شهرسازی زمانی کارکرد درست خود را نشان خواهند داد که اصول بنیادین برگزاری مسابقات با حساسیت دنبال گردد. تعریف درست مسئله، تبیین صحیح مبانی و معیارها، انتخاب و سازماندهی شایسته گروه‌های برگزاری و داوری، اعلان و تفهیم روشن درخواست‌ها، انجام داوری عادلانه، اقدام به هنگام برای عمل به تعهدات و ... بخش‌هایی از این حساسیت‌ها به شمار می‌روند.

نظم‌بخشی به مسابقات معماری و شهرسازی و نیاز به سازماندهی و نظارت بر این امر و در نتیجه، تدوین چارچوب و روالی قانونمند برای برگزاری مسابقات سال‌ها است که محل چالش نهادها و گروه‌های مختلف حرفه ای، ذینفعان و متولیان امر بوده است.

دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی که به استناد آیین‌نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی، مصوب 1381شورای انقلاب فرهنگی تشکیل شده است، در اردیبهشت ماه هزار و سیصد و نود وچهار در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مستقر و آغاز به کار کرد.

تجربه پایش اجرای ضوابط و مقررات موجود در کشور از زمان تشکیل دبیرخانه دائمی تا اکنون و آسیب شناسی مسابقات و مرور تجربه و مقررات آزموده شده دیگر کشورها در امر مسابقات، قدر یقین می‌تواند گامی موثر در ارتقای سطح کیفی مسابقات در راستای نگاه مجدد در اصلاح و تدوین ضوابط و مقررات واقع گردد.

امید است که این مجموعه که با پشتکار جمعی از اهالی حرفه و علاقه مندان این حوزه گردآوری و به زبان فارسی برگردان شده، بتواند در این مسیر راهگشا گردد.


حامد مظاهریان

رئیس دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی

تابستان 1397


کتاب های مرتبط