بازخوانى مفهوم مركز

گزارش خطا
نویسنده : کاظم مندگاری، ضحی نديمی، على محمدى
محل انتشار : نشریه صفه 63
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 23
شماره : 63
زمان انتشار : زمستان 1392

مفهوم مركز از جمله مفاهيم بنيادينى است كه بسيارى از نظريه پردازان حوزة هنر و معمارى، براى بسط آراى خويش، بدان رجوع كرده و به شناخت ابعاد گوناگون آن پرداخته اند. در اين ميان، سه تن از انديشمندان اين حوزه، كريستيان نوربرگ شولتس، رودولف آرنهايم و كريستوفر الكساندر، هرچند از منظرهاى متفاوت به هنر و معمارى نظر افكنده اند، هر سه « مركز » را مبنا و اساس نظريه پردازى هاى خويش قرار داده اند. در اين نوشتار با رجوع به آراى نظريه پردازان مذكور، روشن مى گردد كه مفهوم مركز از جمله اساسى ترين مفاهيم مؤثر در ادراك انسان از هستى و پديده هاى آن قلمداد شده است. سپس با مداقه در آثار هريك، مى توان تلقى مشتركى را از جوهرة مفهوم مركز دريافت كرد. به اين منظور برخى از مهم ترين وجوه مركز، از ميان مطالعاتِ گستردة ايشان، بازخوانى و با تبيين ماهيت اين مفهوم، به وسعت دامنة معنايى آن اشاره مى شود. درنهايت، اين نتيجه حاصل مى شود كه، على رغم وجود تصورات مشتركى در خصوص مفهوم مركز ، فقدان نوعى دسته بندى مشخص همچنان اين واژة كليدى را با ابهاماتى روبه رو مى كند؛ بنا بر اين براى فهم عميق تر این مفهوم باید « مراتب معنايى » آن از خلال سخنان نظريه پردازان آشكار شود.

(7.6 مگابایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

آرنهايم، رودولف. هنر و ادراك بصرى، روا نشناسى چشم خلاق، ترجمة

. مجيد اخگر، تهران: سمت، 1386 . پوي هشناسى صور معمارى، ترجمة مهرداد قيّومى بيدهندى.

. تهران: سمت، 1382

الكساندر،كريستوفر. سرشت نظم، ساختارهاى زنده در معمارى، ترجمة رضا

. سيروس صبرى و على اكبرى، تهران: پرهام نقش، 1390

الياده ميرچا. اسطوره و رمز در انديشة ميرچا الياده: جهان اسطور هشناسى،

. گردآورى و ترجمة جلال ستارى، تهران: نشر مركز، 1381

. الياده، ميرچا. مقدس و نا م قد س، ترجمة جلال ستارى، ته را ن: سرو ش، 1376

جورگولا، رومالدو. لوي ىكان، تحليل آثار, انديش هها و ديدگا ههاى فلسفى،

.. ترجمة عبدالله جبل عاملى، تهران: نشر خاك 1378

در نشرية ،« تعادل بصرى در دستگاه انتظام مركزى » . رازجويان، محمود

.17- صفه، ش 13 و 14 (بهار و تابستان 1373 )، ص 2

كاسيرر، ارنست. فلسفة صور تهاى سمبليك، جلد دوم: انديشة اسطور هاى،

. ترجمة يدالله موقن، تهران: هرمس، 1387

گنون، رنه. معانى رمز صليب، تحقيقى در فن معارف تطبيقى، ترجمة بابك

. عاليخانى، تهران: سروش، 1374

لينچ، كوين. تئورى شكل شهر، ترجمة سيدحسين بحرينى، تهران: دانشگاه

. تهران، 1384

. سيماى شهر، ترجمة منوچهر مزينى، تهران: دانشگاه تهران.

.1390

نديمى، ضحى. ميانة ميدا ن پژوهشى در چيستى مركز و نقش آن در

آفرينش معمارى، پايا ننامة كارشناسى ارشد، تهران: دانشگاه شهيد بهشتى،

.1390

نوربرگ شولتس،كريستيان. روح مكان، به سوى پديدارشناسى معمارى،

. ترجمة محمدرضا شيرازى، تهران: رخ داد نو، 1388

. معمارى: حضور، زبان و مكان، ترجمة عليرضا سيداحمديان،

. تهران: مؤسسه معمار نشر، 1381

. معمارى: معنا و مكان، ترجمة ويدا نوروز برازجانى، تهران: جان

. و جهان، 1382

. معنا در معمارى غرب، ترجمة مهرداد قيّومى بيدهندى، تهران:

. فرهنگستان هنر، 1386

. هستى، فضا، معمارى، ترجمة محمدحسن حافظى، تهران:

. مؤسسه معمار نشر، 1353

هريگل، اويگن. ذن در هنر كما نكشى، ترجمة جاويد جهانشاهى، آبادان:

. نشر پرسش، 1382

Akkach, Samer. Cosmology and Architecture in Premodern

Islam, An Architectural Reading of Mystical Ideas, State

University Of New York press, 2005.

Alexander , Christopher. The Nature of Order, Berkley

California.Published by The Ccenter for Environmental

Structure, Four Books, 1976, 2002.

Arnheim, Rudolf. The Power of the Center, A Study of

Composition in the Visual Arts, London: University of

California press, 1988

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/