کلیسای ارتدکس (نیکلای مقدس)

Saint Nicholas Orthodox Church

گزارش خطا
معمار مسئول : نیکلای ایوویچ مارکف
نوع پروژه : داخلی

کلیسای نیکلای مقدس در سال ١٩٤٥ میلادی توسط نیکلای مارکف معمار روسی بنا شده و دارای شاخصه‌های معماری ارزشمندی است. این کلیسا با ٧٠ سال قدمت از آثار معماری برجسته تهران قدیم است.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران معماری پهلوی دوم مذهبی - عبادی نیکلای مارکف نیکلای مارکوف کلیسای ارتدکس کلیسا نیکلای مقدس کلیسا

گالری

تیم پروژه

عکاس : احمد آقاسیانی

اطلاعات کلی

سال : 1324/1945
دوره تاریخی : پهلوی دوم
کاربری : مذهبی - عبادی، کلیسا
آدرس : ایران، تهران ، خیابان مفتح، بالاتر از تقاطع خیابان طالقانی

شرح

از ایستگاه مترو طالقانی که خارج می شویم نبش خیابان عطارد یکی از قدیمی ترین کلیساهای زیبا و دلنشین و در عین حال ساکت شهر تهران دیده می شود. این بنا در دهه 1940 میلادی توسط مهاجرین روسی و توسط معماری اهل اتحاد جماهیر شوروی به نام « نیکلای مارکوف» که از معروف ترین معماران ایران است در دوران پهلوی بنا شد و پس از اینکه دوره ای فعالیت آن متوقف گردید در سال 1995  با اعزام اسقفی از مسکو فعالیت آن از سر گرفته شد.
 سبک معماری و ساخت کلیسا در روسیه بسیار فاخر و مجلل است و کلیسای نیکلای مقدس نیز یکی از زیباترین و فاخرترین عبادتگاه های مسیحیان در ایران است. معماری تلفیقی غربی- ایرانی این کلیسا با پنجره های باریک و دیوارهایی کرم رنگ به درستی یادآور معماری قدیمی تهران است.

در حال حاضر کلیسای نیکلای مقدس پذیرای مهاجران روس در ایران، کارمندان سفارتخانه ها، نمایندگان شرکت های تجاری و دانشجویان است و اغلب کلیسا فعالیتی ندارد مگر اینکه در اعیاد و مناسبتهای مذهبی با حضور کشیشی از روسیه باز می شود.


منابع مکتوب :

دانیل، ویکتور، شافعی، بیژن، سروشیانی، سهراب. (1382). معماری نیکلای مارکف مجموعه معماری دوران تحول.تهران: نشر دید

مختاری، اسکندر. (1390). میراث معماری مدرن در ایران. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی