نیکلای ایوویچ مارکف

Nikolai Lvovich Markov

گزارش خطا
زمینه کاری : معمار
تاریخ تولد : 1261 / 10 / 19
تاریخ وفات : 1336 / 08 / 28
شهر تولد : تفليس
جنسیت : مرد
ملیت : گرجستان

وی در بخش معماری دانشكده هنرهای زيبای آكادمی سلطنتی سن پتررزبورگ به تحصيل پرداخت و در سال 1910 ميلادی، فارغ التحصيل نقاشی معماری شد.

ادامه در ویکی پدیا
برچسب ها
برچسب ها :
نیکلای مارکف نیکلای مارکوف Nikolai Markov Nikolai Lvovich Markov نیکلای ایوویچ مارکف

شرح

از معماران پیشروی آغاز قرن اخیر در ایران است. او در رشته معماری و سپس ادبیات فارسی از دانشگاه سن پترزبورگ فارغ‌التحصیل شد؛ و به دلیل علاقه به ایران پس از پایان تحصیلات به عنوان افسر روسیه تزاری به ایران آمد.

مارکف پس از انقلاب اکتبر در ایران ماند و این کشور را به عنوان وطن دوم خود برگزید و به حرفه معماری بازگشت. طراحی او به خصوص در مراکز آموزشی به معماری ایران در دوره اسلامی و در مواردی به دوره باستانی توجه دارد.

دبیرستان البرز از اولین کارهای او محسوب می‌شود. مارکف بناهای متعددی در ایران طراحی کرد. بناهای آموزشی و عمومی، کارخانه‌ها، مجموعه‌های شهری و مسکونی و مراکز مذهبی از قبیل مسجد و کلیسا و ... از آن جمله‌اند.

دوره پیشگامی معمار مارکف تا دو دهه اول قرن ادامه داشت و در این مدت او گرایش‌های نوین معماری ایران را تحت تاثیر قرار داد.

در خلال جنگ جهانی اول در قفقاز خدمت کرد. وی در سال 1917 م (1336 ق. 1269ش.) آجودان فرماندهی بریگاد قزاق شد که یک واحد ویژه نظامی در ایران بود که ناصرالدین شاه آن را تشکیل داده بود. مارکوف دوست و همردیف رضا شاه بود.

وی پس از خروج از بریگاد قزاق درسال 1921 م. فعالیت معماری خویش را در تهران آغاز کرد .

او معماری اسلامی و شیوه های سنتی احداث بناهای ایرانی و مصالح محلی از قبیل آجر، سنگ، کاشی و گچ را می ستود. در واقع، آجرهای خشتی که وی به کار می برد به نام آجر مارکوفی مشهور شد. شهر تهران در دهه 1300 و1320ش پر از ساختمان هایی به سبک او شد، سبکی که تلفیق چهار نوع فرهنگ را به نمایش می نهاد: مدرن، التقاطی، غربی و ایرانی.

وی چندین وزارتخانه ، ساختمان شهرداری و اداره ، کارخانه ، کاخ و زندان(زندان قصر) ، استادیوم ورزشی (استادیوم معروف امجدیه ” شهید شیرودی“)، مدرسه و مغازه، ساخت .

در میان ساختمان های بسیار هماهنگ با فرهنگ ایرانی که مارکف ساخت، می توان به ساختمانهای قدیمی شهرداری تهران، دبیرستان البرز، مدرسه ژاندارک و کارخانه های قند ورامین و کرج اشاره کرد .

او همچنین ساختمان سفارت ایتالیا و ساختمان سینگر درخیابان سعدی را به سبک کلاسیک اروپایی ساخت که در آن ها برای اولین بار در ایران از پنجره هایی با شیشه های یکسره بزرگ استفاده شده بود.

وی همچنین چندین خانه از جمله خانه قره گوزلو و خانه نوابی در پل رومی، نزدیک الهیه در شمال تهران را نیز به سبک کلاسیک در آورد.

مسابقات

جوایز

نشریات