ساختمان پست تهران

Central Post Office

گزارش خطا
معمار مسئول : نیکلای ایوویچ مارکف
نوع پروژه : داخلی

ساختمان اداره ی پست در نزدیکی میدان توپخانه به سال ۱۳۱۳ خورشیدی مورد بهره برداری قرار گرفت. 

برچسب ها
برچسب ها :
تهران موزه معماری پهلوی اول اداری - دولتی فرهنگی نیکلای مارکف نیکلای مارکوف اداره پست موزه پست اداره کل پست تهران ساختمان پست موزه ارتباطات

اطلاعات کلی

سال : 1307
دوره تاریخی : پهلوی اول
کاربری : فرهنگی، موزه، اداری - دولتی
مساحت پروژه : 15000 مترمربع
آدرس : ایران، تهران ، خیابان سپه (امام خمینی)

شرح

ساختمان اداره ی پست در نزدیکی میدان توپخانه به سال ۱۳۱۳ خورشیدی مورد بهره برداری قرار گرفت. البته روایتی نیز وجود دارد که طرح اولیه ی مارکوف توسط معمار ارمنی مارگار گالستیانس الگال با دخل و تصرف به اجرا رسیده است. 

سبک کار ساختمان اداره ی پست، التقاطی از معماری باستانی ایران، عمدتا موتیف های تخت جمشید، به خصوص در ستون نماهای چهارگوش بیرونی بنا در ضلع جنوبی ساختمان و معماری اسلامی با تاق نماهای گنبدی شکل آجری دورتادور حیاط مرکزی در طبقه ی دوم بنا است، که قرابتی خاص با موتیف ها و عناصر معماری صفوی دارد.

این بنا درسال ۱۳۰۷ با صرف هزینه پانصد هزار تومان در خیابان سپه تأسیس گردید.

بنای پست در منطقه‌ای فرهنگی- تاریخی به نام میدان مشق واقع شده که اکثر ساختمان‌های آن از قاجاریه تا پهلوی اول زمان گذاری شده‌اند و به غیر از بنای وزارت جنگ‌، مقابل سردر باغ ملی که متعلق به دوره ناصری است‌، ساختمان‌های این محوطه در زمان وزارت جنگ پهلوی اول بنا شده است‌.

در ساختمان، مانند سردر باغ ملی و سایر بناهای میدان مشق و هم عصر، از مصالح مشابهی استفاده شده است‌ از جمله سنگ در پی (ستون و سرستون و کف و پله‌ها) و آجر در بیش‌تر نقاط بنا، بدنه، در و پنجره، سقف چوبی و بام شیروانی استفاده شده و در ترکیب این مصالح نهایت ظرافت و زیبایی مد نظر قرار گرفته است‌.

نیکلای مارکوف‌، معمار ساختمان اداره پست تهران‌، این سبک خاص معماری را در نهایت ظرافت هم در این بنا و هم در دیگر بناها پیاده کرده است‌. سبک وی در معماری مدرن‌، التقاطی، ایرانی و هم غربی است‌. شایان ذکر است که طراح و شروع کننده عمارت پست مارکوف و تمام کننده آن مهندس مظلومیان‌، از مهندسان شهرداری تهران‌، بوده است‌.

شاه ‌نشین طبقه اول رو به روی طاق نمایی به عرض چهار و نیم متر، که اتاق روابط عمومی است‌، و دیگری رو به روی طاق نمایی با عرض پنج متر در طبقه دوم‌، که اتاق کنفرانس است‌، قرار دارد. در هر دو مورد پنجره‌ها عریض‌تر از سایر اتاق‌ها و غرفه‌های موزه است‌.

موزه پست و مخابرات در بهمن ماه سال ۱۳۶۹، به نام موزه پست شروع به کار کرد. این موزه در یکی از قدیمی‌ترین و شکیل‌ترین عمارت‌های دولتی تأسیس شده، که از دو طبقه بنا تشکیل شده و دارای سالن‌ها و غرفه‌های متعدد است.

منابع مکتوب :

بانی مسعود، امیر. (1391). معماری معاصر ایران در تکاپوی بین سنت و مدرنیته، تهران: نشر هنر معماری قرن

دانیل، ویکتور، شافعی، بیژن، سروشیانی، سهراب. (1382). معماری نیکلای مارکف مجموعه معماری دوران تحول.تهران: نشر دید

مختاری، اسکندر. (1390). میراث معماری مدرن در ایران. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی