ساختمان اداری گلنان پوراتوس

Golnan Puratos Complex

گزارش خطا
معمار مسئول : امیر افغان حاجی عباسی
شرکت معماری : دفتر معماری ايوان
نوع پروژه : داخلی

به دلیل موقعیت پروژه و بافت شهری آن، از حجمی مکعب شکل و خالص استفاده شده که باعث ناهنجاری های بصری نشود. بدین ترتیب سعی شد تا بنا  درونگرا تعریف شود و بیشتر پیچیدگی ها در داخل اتفاق بیافتد به صورتی که فرم حجمی از بیرون ساده و در داخل با پیچیدگی هایی مواجه است.

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

صدرا حداد

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

امین سلمان زاده

امیر مرتضوی، علیرضا شکوهی

سازه (طراحی، اجرا) :

بهرام صادقی

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

 بابک نیکنام

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

بهروز نوری

ارائه :

عطیه کشاورز

ایلا کبگانی

ماکت :

ایلا کبگانی

تیم طراحی | همکاران پروژه :

عطیه کشاورز، حامد اخوی زادگان، آرش حسین زاده، ایلا کبگانی

اطلاعات کلی

سال : 1396/2017
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی
مساحت پروژه : 3750 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، بزرگراه آزادگان جنوب، احمد آباد مستوفی، ميدان پارسا

شرح

پوراتوس (Puratos) یک گروه بین المللی با تعداد زیادی محصولات نوآور و جدید در زمینه تخصصی نانوایی، قنادی و شکلات سازی است. این شرکت در بیش از ۱۰۰ کشور دارای دفتر و کارخانه تولیدی است که شرکت گلنان پوراتوس یکی از شرکت های این گروه است. در ابتدای سال جاری شرکت گلنان پوراتوس تصمیم به راه اندازی ساختمان مرکزی اداری و آموزشی خود داشت. پروژه در زمانی به مشاور پیشنهاد شد که اسکلت و بخشی از نما بر اساس طرح قبلی اجرا شده بود.

اتفاقات روی نما بر حسب نیاز شکل گرفته و به دلیل دید مطلوب سایت پروژه و همچنین نیاز به نور جهت استفاده ی کاربران، به صورت نواری افقی تعریف شده است که هم از داخل به بیرون دید بسیار مطلوبی را فراهم کرده و هم به حجم خارجی شفافیت بیشتری بخشیده است.

در تضاد با این حجم خالص و تک رنگ بیرونی، فضای داخلی هندسه ای ارگانیک و پویا داشته باشد.در واقع پروژه بصورت موجود زنده ای تصور شده است که داخل آن با تنوع مصالح و بازی نور و حرکت، حالت اندام واره ای دارد و با پوست بیرونی یکدست پوشیده شده است. ساختمان کاربری های بسیار متنوعی شامل بخش های مختلف اداری، Demo Center، فضاهای آموزشی،سالن های چند منظوره، انبارهای محصولات ، پارکینگ، سالن غذاخوری و فضاهای اوقات فراغت کارکنان دارد. کاربری های مختلف طوری کنار هم قرارگرفته اند که باهم هم پوشانی داشته و با مرز مشخصی از هم جدا نشده باشند . دیوارهای داخلی اغلب شفاف اند تا نور طبیعی در عمق ساختمان نفوذ کند و بخش های مختلف به هم دید داشته باشند.

عناصر معماری شامل سقف، کف، دیوارها و غیره در جهت پویایی سیرکولاسیون داخلی بوده و حالت غیر رسمی دارند تا به آزاد بودن فضا تاکید کنند. در بخش ورودی پروژه، به دلیل وجود پست برق و فضاهای مورد نیاز نظیر نگهبانی، سرویس بهداشتی و ورودی های پارکینگ و بارگیری و پیاده  سعی بر آن شد صفحه ای یکپارچه ایجاد گردد که کلیه ی عملکرد ها را تحت پوشش خود قرار دهد.این صفحه با توجه به استاندارد هر فضا از زمین فاصله گرفته و به گونه ای در طول مسیر تا می خورد . بدین ترتیب فضای داخل با بیرون نیز در تعامل هستند.

پروژه ی مذکور تا مرحله ی طراحی و اجرای مبلمان داخلی پیش رفت.در طراحی مبلمان از تخته های چوب جعبه در انبارهای اطراف سایت استفاده شد. دیوارهای جداکننده بخش های مختلف اداری علاوه بر تامین جای پرونده ها ، محل نگهداری گلدانها می باشد. در اتاق ها میزکار و جلسه با هم ترکیب شده اند و به صورت چند منظوره استفاده می شوند. سازه ساختمان فلزی با اتصالات پیج و مهره است که به صورت اکسپوز نگه داشته شده است و سیستم هواساز با چیلر و موتورخانه برای سرمایش و گرمایش پیش بینی شده است.