خانه امين

Amin's House

گزارش خطا
معمار مسئول : امیر افغان حاجی عباسی
شرکت معماری : دفتر معماری ايوان
نوع پروژه : داخلی

اتصال چشم انداز سیال محیط (که بطور خطی کوههای دور دست، دریاچه سد و فضای سبز متراکم شهر و درختان جنوبی سایت را در بر می گیرد) به هندسه بنا مهمترین چالش طراحی بود. بگونه ای که کل منظره در حکم حیاط ساختمان دیده شود و از دید ناظر داخلی وجود هر کدام بدون دیگری بی معنا باشد.

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

امين جلال پور

نظارت :

امير افغان

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

دفتر معماري ايوان

حامد نقي زاده

محمد حسين رجبي

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

امين عرب

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

حسين بيژن فرد

ارائه :

ايلا كبگاني

اطلاعات کلی

سال : 1393/2014
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 540 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، لواسان ، اصطلك، خيابان كوهپايه، خيابان آويشن

شرح

بر اساس این ایده پوسته یکپارچه سیالی فرض شد که از امتداد چشم انداز بیرونی شروع شده و با گردش فضایی، کف ، بدنه ها وسقف را شکل می دهد. فضای ایجاد شده توسط این پوسته، کاربری های جمعی و پر تحرک را شامل می شود و از جنس بتن اکسپوز ساخته شده است. کاربری های خصوصی تر در یک حجم ایستای سفید رنگ جمع شده و در داخل حجم بتنی استقرار یافته است. کاربری های جمعی بصورت کامل از هم مجزا نیستند و تداخل فضایی دارند. در طراحی، سعی برحداقل رساندن مصالح و کالبد در شکل دهی به فضا و کاربردی بودن تمام اجزا بوده و از عناصر غیر کاربردی ، فرمی و تزئیناتی پرهیز شده است.
دیواری حائل در میانه حیاط جنوبی اجرا شد که دو سطح حیاط با اختلاف ارتفاع 20/2 متر به آن کنسول شده اند. سطح بالاتر به طبقه همکف متصل شده و سطح پایین فضای سبز ویلا را شکل می دهد.بین طبقات، تنوع مسیر دسترسی وجود دارد و الگوی مسیرهای به هم پیوسته بدون بن بست مد نظر حاکم است. حجم نهایی پروژه از سمت ورودی آن کاملاً درونگراست و اطلاعات کمی از خود به ناظر می دهد. پس از عبور از محوطه شمالی و ورود به ساختمان فضا به مرور کشف می شود.

مهندس عمران: وحید قراخانی نیا