خانه نهال

Nahal House

گزارش خطا

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

نیکا نهال

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

محمدحسین رجبی، محمدرضا روی‌­دل 

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

ایمان شمشادی 

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

ایمان شمشادی 

ارائه :

مهدیس حق‌­شناس 

تیم طراحی | همکاران پروژه :

آرش حسین ­زاده، عطیه کشاورز، عاطفه راسخ، شهرزاد ادیبی 

اطلاعات کلی

سال : 1398-1399/2019-2020
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 368.9 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، پاسداران، خیابان فرخی یزدی، خیابان پنجم شرقی، پلاک 7

شرح


موضوع پروژه :

الگو­ی سکونت در شهر تهران در دهه­های گذشته اکثراً خانه­های تک­ واحدی و تک­ خانواده­ای بود. حیاط عنصر جدایی­ناپذیر این ساختمان­ها و درختان آن جزیی از هویت خانه محسوب می­شدند. به طوری که حتی سال­ها پس از ترک این خانه ها و سکونت در آپارتمان­ها، نه تنها نوع درختان حیاط بلکه اینکه توسط چه کسی کاشته شده­اند نیز در خاطر مانده است. فضاهای عمومی این خانه­ها شامل حیاط، تراس­های سراسری، خرپشته، بام و زیرزمین همگی دارای کاربرد بودند و تجربه­ی سکونت را برای اهالی خانه غنی­تر می­کردند.

با بالا رفتن قیمت زمین و افزایش ناگزیر تراکم، خانه های تک واحدی (با هر اندازه­ای) به مرور تخریب شدند و جای خود را به آپارتمان های چهار یا پنج طبقه روی پیلوت دادند. در این مدل خانه که شامل واحدی یک یا چند خوابه با چند پنجره رو به حیاط و چند پنجره رو به پاسیو می­شود، حیاط عملاً به مسیر حرکت اتومبیل اختصاص یافته و راه­پله و بام هیچگونه کیفیت فضایی ندارند و ابعاد تراس نهایتاً برای خشک کردن لباس ها مناسب است.

پروژه­ی خانه نهال موضوعی برخلاف جریان کلی ساخت­و­ساز شهر تهران دارد. طراحی خانه­ای تک واحدی برای خانواده­ای چهارنفره (پدر، مادر و دو فرزند) در زمینی به مساحت 200 متر­مربع در محدوده­ی محله­ی پاسداران شهر تهران.

از خانه­ی قدیمی موجود در سایت، تنها درخت سرو نسبتاً بلندی باقی مانده است. زمین مورد نظر شمالی است و درخت درست در وسط ضلع جنوبی آن واقع شده است و به نوعی نمای ساختمان را در پشت خود پنهان می­کند. بدین ترتیب هدف اصلی طراحی، ایجاد زمینه­ی گفت­وگو بین کالبد ساختمان و درخت است.

ساختمان در چهار تراز زیرزمین، همکف، اول و بام فرض شده است و این حجم مکعبی فرضی به مکعب­های ریزتری تقسیم شده­اند. هر مکعب کاربری مجزا دارد اما حرکت بین آن­ها سیال و روان است و به منظور رساندن نور طبیعی به عمق حجم، بعضی از مکعب ها حذف شده اند (وید مرکزی، پاسیو شمالی و گودال باغچه).

به دلیل چشم­انداز مناسب ضلع جنوبی، نمای پروژه تماماً شفاف در نظر گرفته شده و برای کنترل میزان دید و نور در کاربری­های پشت نما، پوسته­ای یکپارچه پیش­بینی شده است که شامل قسمت­های بسته، مشبک و باز می­شود. این پوسته در اصل فضای واسطی است که تاثیر احجام داخلی و چشم­انداز­های خارجی و درخت موجود در حیاط را در خود نشان می­دهد و به تقارن مدرسه ی قدیمی رو­به­روی پروژه، مصالح اجر برای آن در نظر گرفته شده است. حد فاصل بین پوسته­ی آجری و حجم ساختمان با قرارگیری گلدان­های سراسری سبز می­شود.

کاربری طبقات: 

زیرزمین: پارکینگ، ورودی خصوصی، مطب، گودال باغچه، موتور­خانه، رخت­شوی­خانه و انبار

همکف: ورودی، تراس، نشیمن، نهارخوری، آشپزخانه، پاسیو، رختکن و سرویس بهداشتی

اول: اتاق تلویزیون، اتاق­های خواب، سرویس بهداشتی و حمام

دوم:روف­گاردن، انبار، آشپزخانه 

اسکلت ساختمان در خانه­ی نهال قاب فلزی است. به منظور تنظیم شرایط محیطی گردش هوا­ی طبیعی در پروژه پیش­بینی شده است. برای گرمایش از سیستم شوفاژ و رادیاتور و برای سرمایش از کولر آبی استفاده شده که با توجه به هوای خشک تهران گزینه­ی مناسبی می­باشد.