ویلا رودسار

Rudsār Villa 

گزارش خطا
معمار مسئول : امیر افغان حاجی عباسی
شرکت معماری : دفتر معماری ايوان
نوع پروژه : داخلی

ویلای رودسار در منطقه گیلاوند در محدوده شهر دماوند به فاصله 56 کیلومتری از تهران واقع شده، و در زمینی به مساحت 1100 مترمربع و با زیربنای تقریبی 700 متر مربع قرار دارد. کاربری آن یک ویلای آخرهفته ای است که برای یک خانواده ساکن تهران طراحی شده است.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران مسکونی ویلایی معماری جمهوری اسلامی ویلا رودسار امیر افغان حاجی عباسی دفتر معماری ايوان دماوند

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

مهدی نظری

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

حامد نقی زاده

سازه (طراحی، اجرا) :

رامین رئوفی

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

ایمان شمشادی

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

ایمان شمشادی

ارائه :

فاطمه محمودیار، ایلا کبگانی

ماکت :

محمدجواد فریزهند

عکاس : استودیو دید، پیمان امیرغیاثوند
تیم طراحی | همکاران پروژه :

ایلا کبگانی، عطیه کشاورز، محمدجواد فریزهند

اطلاعات کلی

سال : 1392-1397/2014-2018
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 700 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، دماوند ، گیلاوند، خیابان دکتر حسابی، کوچه گلزار، کوی مهردشت

شرح

ویلای رودسار در منطقه گیلاوند در محدوده شهر دماوند به فاصله 56 کیلومتری از تهران واقع شده، و در زمینی به مساحت 1100 مترمربع و با زیربنای تقریبی 700 متر مربع قرار دارد. کاربری آن یک ویلای آخرهفته ای است که برای یک خانواده ساکن تهران طراحی شده که به واسطه ی نزدیکی به تهران، تمیزی هوا، وجود منابع آب و طبیعت بکر، مکان مناسبی برای فراغت از مشکلات و گرفتاری های زندگی در کلان شهر محسوب می شود. زمین پروژه به عرض 14.5 متر و طول 76 متر، از یک طرف به جوی دائمی آب و از طرف دیگر به رودخانه منتهی می شود. چشم انداز روبروی سایت، توپوگرافی لایه لایه ای است که از دامنه ی پر از درخت شروع شده، و به کوهستان پوشیده از برف البرز و قله ی دماوند در لایه ی نهایی می رسد .

در هماهنگی با این چشم انداز، حجم پروژه به صورت لایه لایه در آمده و سه لایه اصلی روی شیب زمین روی هم لغزیده و استقرار یافته اند.

انتخاب این استراتژی در نشستن پروژه بر روی سایت، مجموعه متنوعی از فضاهای باز، نیمه باز و بسته را تشکیل داده که امکان رویداد فعالیت های مختلف یک ویلای آخر هفته ای ( شامل فضاهای تک نفره، چند نفره و دسته جمعی ) را فراهم می آورد.

احجام سه گانه پروژه روی شیب به نحوی با هم ترکیب شده اند که از تداخل آن ها حیاط های کوچکی ایجاد شود. مسیر سیرکولاسیون روباز از لابه لای احجام عبور می کند و حیاط های کوچک را به هم متصل میکند و در نهایت به استخر و حیاط بزرگ جنوبی منتهی می شود.

نفوذ نور طبیعی به عمق ساختمان و ایجاد سایه روشن روی سطوح سفید داخلی و خارجی در ساعات مختلف روز، در کنار جداره های شفاف درونی و بیرونی سیالیت فضا را افزایش داده است و همپوشانی بین فضاها باعث شده از هر نقطه ای در داخل به نقاط دیگر اشراف داشته باشیم. درجهت تقویت سادگی کانسپت از به کارگیری متریال های متنوع پرهیز و برای بهبود شرایط اقتصادی از مواد و مصالح بومی استفاده شد است.

منابع اینترنتی :

https://www.archdaily.com