جايگاه انسان در تحول معنای فضای معماری در قرن نوزدهم و بيستم

گزارش خطا
نویسنده : سوسن نورمحمدی
محل انتشار : نشریه صفه 53
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 21
شماره : 53
زمان انتشار : تابستان 1390

اين مقاله در پی آن است که، به ميزان تغيير جايگاه انسان درنظريه های معماری، که به ويژه در قرن نوزدهم و بيستم مطرح شده اند، بپردازد.از آنجاييکه، فضا در نظريه های معماری با تعبيرهای مختلف و گسترده ای همراه است، در اين مقاله به تجزيه و تحليل اندیشه های مهم ترين نمايندگان و متفکران در طی دو قرن ذکر شده پرداخته خواهد شد. بنا بر اين در چهار بخش اصلی، نخست به تعريف فضای معماری از نقطه نظر معنای واژه و سابقۀ موضوعی آن اشاره خواهد شد؛ سپس مفهوم فضا با استناد به ديدگاه های فلسفی قرن نوزدهم آلمان و تأثيرپذيری از دو جريان اصلی، نظريۀ گاتفريد زِمپر و فلسفۀ کانت تحليل میشود. در ادامه، تغيير مفهوم فضای معماری در اوايل قرن بيستم و در آخر، مفهوم فضا متأثر از روا نشناسی ادراک تحليل خواهد شد. نتايج اين مقاله گويای اين است که مفهوم فضادر قرن نوزدهم، از محصورسازیِ مطلق به پيوستگی درون و بيرون و پس از آن با تأثيرپذيری از نظريۀ همدلی، به آگاهی يافتن از پيکرو در قرن بيستم به آگاهی از رابطۀ ميان انسان و محيط تغيير يافته و سرانجام به مفهوم مکان وابسته شده است. در اين سير، انسان نيز به تدريج درنظريه های مرتبط به فضا حضور يافته است، اما همچنان نسبت به بسياری از ابعاد وجودی انسان، به ويژه تأثيرگذاری آن بر معماری، بهای کمی داده شده است.

(272.2 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

آرنهايم، رودُلف. پويه شناسی صور معماری، ترجمۀ مهرداد قيومی بيدهندی، تهران: سازمان مطالعه و تدوين کتب علوم انسانی دانشگاهها )سمت(، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ايران، 1382 .

حجت، مهدی. «فضا »، در رواق، ) ۱۳۷۷ (، ص . 11-17

کالينز، پيتر. تاريخ تئوری معماری: دگرگونی آرمانها در معماری مدرن، ترجمۀ حسين حسن پور، تهران: نشر قطره، 1375 .

Forty, Adrian. Words and Buildings: A Vocabulary of Modern Architecture, London: Thames & Hudson Ltd, first published, 2000.

Giedion, Sigfried. The Eternal Present. The Beginnings of Architecture: A Contribution on Constancy and Change, London: Oxford University Press, 1964.

________ . Architecture and the Phenomena of Transition: The Three Conceptions in Architecture, Harvard University Press, 1971.

Heidegger, Martin. Poetry, Language, Thought, translations and introduction by: Albert Hofstader, New York: Harper & Row Publishers, 1971.

Joedicke, Jürgen. Space and Form in Achitecture: A Circumspect Approach to the Past, Stuttgart: Karl Krämer, 1985.

Kwinter, Sanford. “La Città Nouva: Modernity and Continuity”, in Hays, K. Michael (ed.), Architecture theory scince 1968, New York: The MIT Press, 1984, pp: 586- 612.

Moholy_ Nagy, László. The New Vision and Abstract of an Artist, Fourth revised Edition, New York: George Wittenborn, 1947.

Norberg-Schulz, Christian. Existence, Space and Architecture, London: Studio Vista, 1971

________ . Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture, London: Academy Editions, 1980.

Rykwert, Joeseph. On Adam’s House in Paradise: The idea of primitive hut in architectural history, second edition, New York: The MIT Press, 1981.

Tschumi, Bernard. Questions of Space: lectures on Architecture, London: Bernard Tschumi and the Achitectural Association, 1990. Vitruvius. The Ten Books on Architecture, translated by Morris Hicky Morgan, New York: Dover Publications, 1960.

Worringer, Wilhelm. Absraction and Empathy: A Contribution to Psychology of Style, translated from the German by Michael Bullock, Chicago: Elephant Paperbacks, 1997.

Zucker, Paul. “The Paradox of Architectural Theories at the Beginning of the ‘Modern Movement’”,in The Journal of the Society of Architectural Historians, Vol. 10, No. 3. (Oct., 1958), pp. 8- 14, quoted in: http://www.jstor.org in: Wed Jul 25 11:13:55 2007.

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/