تاثیر معماری و شهر بر ارزش های فرهنگی

گزارش خطا
نویسنده : محمد نقی زاده
محل انتشار : نشریه هنرهای زیبا 11
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
شماره : 11
زمان انتشار : تابستان 1381

معنايی که محيط و ويژگی های کالبدی ساخته های انسان القا می نمايند، آن دسته از اصول و ارزش های فرهنگی و جهان بينی جامعه می باشد و شکل دهنده محيط بوده اند. به بيان ديگر محيط مصنوع با سمبل ها و تناسب و اجزا و نشانه ها و شکل و رنگ و ديگر بارزه هايش، هم بيانگر جهان بينی و فرهنگی است که بانی شکل گرفتن آن شده است و هم اينکه اصول و ارزش های آن را به انسان القا نموده و به نوعی در تحولات فرهنگی ايفای نقش می نمايد.

محيط و فرهنگ بر يکديگر تاثير متقابل دارند. تاثير محيط (به طور عام) بر انسان و بر شکل گيری شخصيت و رفتارهای او از گذشته های دور و از منظر بسياری متفکران مورد توجه بوده است و در عصر حاضر نيز نظر متفکران رشته های مختلف علوم (روان شناسی، زيبايی شناسي، جامعه شناسی و فلسفه) را به خود جلب نموده است. قلمرو محدودی از محيط (محيط مصنوع شهر و معماری) مورد نظر اين مقاله است، که پس از ذکر مقدمه ای مشتمل بر کليات و تعاريف تحت عنوان های زير مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

ريشه های ايده تاثير محيط بر انسان، مولفه های تاثير محيط بر انسان، فرآيند تاثير محيط مصنوع بر انسان، القای ارزش های فرهنگی در شهرهای ايرانی، به اختصار مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و در نهايت توصيه هايی به عنوان نتيجه گيری ارايه خواهد شد.

(980.7 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مسابقات

جوایز

نشریات