ارزیابی و مقایسه ی طراحی فراگیر دسترسی در محیط های مسکونی شهرهای گذشته و معاصر ایران

گزارش خطا
نویسنده : باقر حسینی، سعید نوروزیان ملکی
محل انتشار : نشریه صفه 53
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 21
شماره : 53
زمان انتشار : تابستان 1390

در اندیشه هاي اسلامي، بر تأمين عدالت و رعايت حقوق تمام افراد جامعه تأکید شده است و همۀ افراد در هر سن، هر نژادي، هر قومي، و با هر اندازۀ توانايي بايد بتوانند به طور عادلانه در اجتماع حضور پيدا کنند و بر هيچ قشري تبعيض و محروميت روا نیست؛ ولي از آنجايي که بخشي از نيروهاي فعال جامعه، محدوديت جسمي‌ حرکتي دارند، طراحي فضاهاي شهري که افراد از اين طريق خود را وارد زندگي اجتماعي میکنند و در ارتباط با ديگران قرار ميگيرند، اهميت بسيار ويژه اي دارد.هدف اين نوشتار، بیان اصول و مباني طراحي فراگير در محیطهاي شهري و مسکوني است که، بنيان اين تفکرات را م یتوان در مباني و اندیشه هاي اسلامي جستجو کرد. در شهرهاي گذشتۀ ايران،نمونه هاي طراحي فراگير را، که برگرفته از تفکر اسلامی است می توان در محیط هاي شهري مشاهده کرد، که به طور مثال میتوان از پیرنشین ها و سکوهاي نشيمن نام برد که پیرنشین ها، در ورودي فضاهاي مسکوني، فضاي استراحتگاهي براي افراد مسن و سالخورده افراد حامل بار سنگين، و موارد مشابه آن هستند. اما در شهرهای امروزی ایران،رعايت نکردن اصول طراحي شهري با ورود عنصر خيابان به زندگي شهري گسترش يافت و از زماني که معابر پذيراي ورود اتومبیلها شد، عابر پياده که عمده ترین حرکت کننده در سطح معابر بود، اهميت خود را از دست داد. در این نوشتار با ذکر نمونه ها و مصادیق، به مقایسۀ فراگیر محیطهای مسکونی در شهرهای گذشته و جدید پرداخته میشود و در این باره به منظور بررسي وضع موجود دسترسی ها در محیط مسکونی معاصر، روش تحقيق ميداني استفاده میشود. در این تحقیق با شیوۀ نمونه گیری خوشه ای، پرسش نامه هايي در بين ساکنان محلّۀ نارمک شهر تهران توزيع شد و مشکلات، محدوديت ها و خواسته هاي افراد ازطريق تجزیه وتحلیل پرسش نامه ها، برداشت هاي محلي، و مشاهدۀ وضع موجود شناسايي گردید. تحلیل یافته ها، مشکلات، و نارسای یهای عمدۀ دسترسی ها ازقبیل فقدان ایمنی و راحتی که به کاهش فعالیّتهای اجتماعی و فیزیکی منجر میشود را نشان می دهد.در انتها بر اساس نتايج حاصل از پژوهش، را ه حل هايي به منظور فراگير کردن فضاها براي حرکت آزاد و مستقل و تأمين عدالت در دسترسي که عاملی براي دستيابي به استقلال فردي و حقوق اجتماعي افراد است، بیان می شود

(1.3 مگابایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

حسینی، سید باقر و سعید نوروزیان ملکی. « نقش دسترسی ها در میزان مشارکت و حضور شهروندان در محلات مسکونی »، مجلۀ فناوری و آموزش، ش2) سال 1386 (، ص 125-134 .

رفيع زاده، ندا و شعله نوذري و حسین روشنبخش. رهنمودهاي طراحي معماري خانه هاي سالمندان، تهران: مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن،1382 .

سلطان زاده، حسین . فضاهای شهری در بافت های تاریخی ایران، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی با همکاری شهرداری تهران، ۱۳۷۲ .

شهیدی، سیدجعفر. ترجمۀ نهج البلاغه، تهران: انتشارات علمی فرهنگی، ۱۳۸۶ .

Ferneeuw, S. “Planning a barrier-free environment: Practical tools”, STEPS Consulting Social, France: Siège social, (2005).

Greater London Authority. “Accessible London: achieving an inclusive environment”, Mayor of London, (2006)

Imrie, R. and P. Hall. Inclusive Design: Designing and Developing Accessible environment, London: Spon Press, 2001.

Multiple Sclerosis Society of Canada-Halton Region. “Report on Accessible Housing for those with Mobility Impairments in the Halton Region”, Burlington, Ontario, (2003).

Sorensen, R. J. Design for Accessible, New York: McGraw-Hill Book Company, 1977.

The Center for Universal Design . Universal Design in Housing, College of Design, North Carolina State University, 2006.

The Newsletter Of The Office For Women, New Women, 2004, Issue 1.

Universal Housing Design Working Group—Queensland. “Housing design for all: Universal housing design in Queensland”, Office of the Public Advocate, Brisbane, 2005.

World Health Organization. International Classification of Impairments, Disabilities, and Handicaps: A manual of classification relating to the consequences of disease, Geneva, 1980.

The World Wide Web: http://www.map.ketabeavval.ir.

The World Wide Web: http://earth.google.com.

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/