ساختمان شرکت مخابرات (ارتباطات زیرساخت)

Telecommunication Building

گزارش خطا

رعایت ملاحظات عملکردی در طراحی فضاها، عدم تقارن و طراحی فضاهای وسیع و یکپارچه اداری، آزادی و رهایی پلان از محدودیت‌های سازه‌ای، عدم استفاده از عناصر و مفاهیم معماری گذشته و استفاده از ترکیب مصالح بتن و شیشه، بیان‌گر تاثیر جنبش معماری مدرن بر طراحی ساختمان ساختمان شرکت مخابرات (ارتباطات زیرساخت) می باشد.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران اداری - دولتی عبدالعزیز فرمانفرمائیان دفتر مهندسین مشاور فرمانفرمائیان و همکاران ساختمان شرکت مخابرات Tele Communication Building شرکت ارتباطات زیرساخت

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

دفتر فنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ( وزارت پست و تلگراف و تلفن)

اطلاعات کلی

سال : 1347/1968
دوره تاریخی : پهلوی دوم
کاربری : اداری - دولتی
مساحت پروژه : 40000 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، ضلع جنوبی میدان اما خمینی (ره)

شرح

رعایت ملاحظات عملکردی در طراحی فضاها، عدم تقارن و طراحی فضاهای وسیع و یکپارچه اداری، آزادی و رهایی پلان از محدودیت‌های سازه‌ای، عدم استفاده از عناصر و مفاهیم معماری گذشته و استفاده از ترکیب مصالح بتن و شیشه، بیان‌گر تاثیر جنبش معماری مدرن بر طراحی ساختمان می باشد.

ساختمان از کیفیت اجرایی مطلوبی برخوردار است. در بمب گذاری که در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مجاورت این ساختمان انجام شد، به جز تخریب شیشه‌ها، هیچگونه آسیبی متوجه بنا نشد.

سازه این ساختمان از بتن مسلح می‌باشد. اجرای بتن نمایان، نحوه قرارگیری و نصب پنجره‌ها، درزبندی‌های دقیق که مانع از نفوذ گرد و غباربه فضاهای نصب تجهیزات الکترونیک می‌شود، از جزییات اجرایی برجسته این ساختمان است. 

با توجه به اینکه بدنه شمالی ساختمان مجاور میدان قرار دارد، این نما، اصلی ترین نمای ساختمان محسوب می شود. با طولی معادل ۱۳۰ متر و ارتفاعی در حدود 56 متر (سیزده طبقه) طراحی شده است و با توجه به کشیدگی ساختمان در امتداد شرق و غرب از تاثیر ارتفاع ساختمان بر محیط اطراف تا حدی، کاسته شده است. در نمای ساختمان، دو طبقه همکف و اول، با ریتم متفاوت بازشوها از دیگر طبقات، متمایز شده اند. قاب های مستطیل شکل با نسبت ارتفاع به عرض ۸ به ۳ و به فاصله محور به محور 4 متر که سطوح پیوسته شیشه ای در آنها تعریف شده، نمای دو طبقه همکف و اول را تشکیل می دهند. با تاق نماهای مثلثی شکل که با پیش آمدگی معادل1/20 متر نسبت به قاب پنجره ها، طراحی شده اند، بر این قاب ها، تاکید شده است نمای طبقات سوم تا سیزدهم، کاملا مشابه یکدیگر است. در شرق نما، دکلی بتنی، به ارتفاع ۸۹ متر از تراز زمین که در فاصله ی ۲۸ متری از ضلع شرقی ساختمان قرار گرفته، به صورت نامتقارن این بخش را، مورد تاکید قرار داده است.

دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت

منابع مکتوب :

مهندسین مشاور نقش جهان پارس و همکاران (1388) . معماری معاصر ایران 75 سال تجربه بناهای عمومی. تهران: شرکت طرح و نشر پیام سیما