خانه افشاریان

Afsharian's House

گزارش خطا
معمار مسئول : رضا نجفیان
شرکت معماری : رنا دیزاین
نوع پروژه : داخلی

خانه افشاریان واقع در کرمانشاه در زمینی به مساحت 312 مترمربع با زیربنای 600 مترمربع در دو طبقه روی پیلوت (به‌صورت دوبلکس) برای خانواده‌ای دارای دو فرزند- یک پسر و یک دختر- طراحی شد.

برچسب ها
برچسب ها :
کرمانشاه مسکونی معماری جمهوری اسلامی رضا نجفیان رنا دیزاین خانه افشاریان Afsharian's House

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

ماندانا افشاریان

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

افشاریان

سازه (طراحی، اجرا) :

علی تقوی

طراح فاز دو :

مریم غلامی

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

بهروز فقیهی فرد

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

امیرعلی اکبرنژاد

عکاس : رضا نجفیان
تیم طراحی | همکاران پروژه :

مریم نجفیان، مریم غلامی، محمدحسین حمزه لویی، صدف دیلمی، مینا نظم جو

اطلاعات کلی

سال : 1392/2013
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی
مساحت پروژه : 6000 مترمربع
آدرس : ایران، کرمانشاه

شرح

خانه‌های منفرد طراحی شده توسط معماران، دسته ای مشخص از تولیدات فرهنگی و هنری هستند که شاید قابل مقایسه با نقاشی از مناظر طبیعی، فیلم مستند یا داستان‌های عاشقانه باشند.

از آنجایی که خواسته اصلی کارفرما ساخت یک واحد مستقل برای هر یک از فرزندان در چند سال بعد از بهره برداری بود، بنا باید به گونه ای طراحی می گردید که قابلیت تبدیل شدن از «خانه» به «آپارتمان» را داشته باشد. این خواسته کارفرما، انعطاف‌پذیری در طرح نما و پلان را می طلبید؛ به طوری که مشاور می‌­بایست طرحی ناتمام را پایه گذارد که بعدها با اضافه شدن دو طبقه تکامل یافته اما درعین حال هویت کامل و مستقلی برای امروز داشته باشد.
پروژه ای ساده و صمیمی ولیکن با نمایی خاص و متفاوت، خواسته دیگر کارفرمای پروژه بود. ازاین رو با در نظر گرفتن عرض و ارتفاع ساختمان، طراحی نمایی کاملا مربع شکل با شکافی در یک سوم این مربع در نظر گرفته شده که بنا را به تندیسی برآمده از جداره شهری کوچه، تبدیل نموده و درعین دعوت کنندگی و تعریف شاخص ورودی، وظیفه فاصله اندازی در فضاهای داخلی را نیز به نحو مطلوبی انجام می­دهد.
احترام بنا به رهگذر، آنچه که از مفاهیم و ارزش‌های معماری اصیل ایرانی است، با عقب نشینی طبقه همکف، ضمن اختصاصِ بخشی از زمین خصوصی به فضای سبز کوچه، به خوبی در این پروژه نمود پیدا کرده است. لذا بنا از یک خانه معمولی فراتر رفته و به یک منظر شهری با کیفیت بصری چشم نواز و تأثیرگذار مبدل گشته است، تا جایی که معنای نهفته در معماری پروژه را به ناظر و یا کاربر اثر، منتقل کرده و حس طراوت و شادابی را به وی هدیه می­‌کند.

در چیدمان فضاها و طراحی داخلی پروژه، فضایی گرم و صمیمی، دلنشین و دلباز و با نورگیری عالی، به لطف همنشینی مصالح چوب و آجر و متناسب با نیاز کارفرما شکل گرفته است. تجربه فضایی متفاوت در پروژه از بدو ورود تا دسترسی به اتاق‌های خواب خصوصی از طریق عبور از یک پل معلق میان وُید حس هیجانی توأم با امنیت و آرامش را به همراه دارد.