ساختمان اقامتگاه سفیر ایران در سئول کره جنوبی

Ambassador Residence in Seoul

گزارش خطا
معمار مسئول : فرهاد احمدی
شرکت معماری : مهندسین مشاور دوران شهر
نوع پروژه : خارجی

اين ساختمان با الهام از كوشك‌های چهار صفه كه از ديرباز در ايران زمين برپا شده، پديد آمده است.

برچسب ها
برچسب ها :
اقامتگاه فرهاد احمدی مهندسین مشاور دوران شهر

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

وزارت امور خارجه

اطلاعات کلی

سال : 1379/2000
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اقامتی
مساحت پروژه : 2500 مترمربع
آدرس : کرۀ جنوبی

شرح

- در پلان نه قسمتی مربع شکل خانه ، مرکز تهی شده و در آن "حوضخانه " که فضای آئینی و مکان گرد هم آیی نور ، آب ، باد ، خاک می باشد ، نهاده شده ( درون بر)، در جهات اربعه باز شوها وایوان ها که ورود نور ، هوا ، دید و ارتباط را به درون و بیرون میسر می سازند گزارده شده و درچهار کنج، فضاهای زاویه و یا خلوت، جای گرفته است،

( برون بر).

- از آنجائیکه سطح طبیعی زمین یک طبقه بالاتر از خیابان و حداکثر ارتفاع ساختمان سه طبقه از بستر طبیعی بود ابتدا با حفر بخشی از بستر طبیعی یک گودال باغچه پدید آمد که دورتا دورآن با یک رواق از دار مو احاطه شد و چون باغ های ایرانی یک محور آب که منشأ آن حوضخانه میان کوشک می باشد، در میانه این حیاط گود جاری و در دو طرف آن دو باغچه کشیده نهاده شده، این آبنمای بلند در محور دیوار جنوبی به یک طاقنما می رسد که چون ورودی باغ ها ، بخش میانی آن مشبک شده از طریق دو درب در اطراف دسترسی به درون را میسر می سازد.

- حوضخانه در مرکز کوشک قرار گرفته و توسط دیوارهای آجر شیشه ای  از دو ایوان اطراف جدا شده است ،

- در این طرح  فضاهای خدماتی، بیرونی واندرونی و بخشی از باغ بر روی هم قرار گرفته اند؛

- در بخش بیرونی ارتفاع حوضخانه در مرکز کوشک دو طبقه شده است تا علاوه بر ایجاد تناسبات لازم، اشراف تالارهای پذیرایی را که در طبقه بالا قرار گرفته اند ، بر این فضا ممکن سازد .  دیواره آسانسور در محور حوضخانه شفاف در نظر گرفته شده تا دید بر آن فضا و باغ فراهم آید .

- در بخش اندرونی بار دیگر فضای مرکزی کرسی خانه به ارتفاع دو طبقه نهاده شده ، در اطراف آن فضاهای روز و در سطح فوقانی که از طریق دو پله گرد در جانبین می توان بدان دست یافت فضای شب گذارده شده که به کرسی خانه مشرف است.

- درهر دو طبقه و در محور طولی طرح، یک فضای سه دری با اشراف بر شهر و باغ در نظر گرفته شده که به صورت نشیمن خصوصی در آمده است .

 - در پشت بام که توسط بالابر و پله های اصلی دارای دسترسی مستقل می باشد ،حیاطی با یک حوض در مرکز و دارمو در اطراف آن و چهار باغچه در چهار کنج آن گزارده شده است که به تدریج گیاهان رونده و آویز در این باغچه ها، نمای سبز و زنده ای برجداره بتون نمایان نما ایجاد خواهند کرد . ( باغ معلق)
- نمای ساختمان از بتون نمایان و پنجره ها از چوب در نظر گرفته شده اند .
- سوراخهایی تکرار شونده منظم در نما در میان ارتفاع دیوار تالارها در سطح دوم و همچنین بیرون‌زدگی تیرهای چوبی در سقف نهایی ، دارموها برفراز ایوان های جانبی و دیوارهای آجر شیشه ای در اطراف جعبه پله اصلی و پله های گرد جانبی عناصر دیگری می باشند که جهت تلطیف نمای قدرتمند بتونی بکار گرفته شده اند .
- در نمای ایوان اصلی، در محور ورودی، یک پرده از جنس فولاد ضد زنگ، با نقشه حصیر بافت های ایرانی آویزان شده تا سنت دیرپای پرده اندازی را متمثل سازد.