ساختمان سفارت ایران در سئول کره جنوبی

Embassy of Iran in Seoul, South Korea

گزارش خطا
معمار مسئول : فرهاد احمدی
شرکت معماری : مهندسین مشاور دوران شهر
نوع پروژه : خارجی

از آنجائيکه ابراز هويت ملی در طراحی نمايندگی ها يکی از در خواست های اساسی کارفرما به شمار می رفت، تلاش گرديد تا ساختار ساختمان به نحوی نمادين بيانگر آن باشد. پس از تهيه بيش از ده گزينه، طرح نهايی با توجه به اغلب خواسته های كارفرما و محدوديت های محلی شكل گرفت .



برچسب ها
برچسب ها :
اداری - دولتی معماری جمهوری اسلامی سفارتخانه فرهاد احمدی کرۀ جنوبی سئول

تیم پروژه

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

شرکت ساخت ال جی

عکاس : دیوید هان

اطلاعات کلی

سال : 1379-1382/2000-2003
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی، سفارتخانه
مساحت پروژه : 1800 مترمربع
وب سایت : seoul.mfa.ir
آدرس : کرۀ جنوبی ، سئول

شرح

توضیح ایده طرح:

- چهار برج از مصالح سخت، که نماد چهار ستون عالم اند ، بکار گرفته شد تا فضای سفارت بر فراز آن آویخته شود و بانفوذ نور از فراز این برجها فضایی انتزاعی در آن ها پدید آورده شد .

فضای سفارت دردرون سه پل با مصالح سبک، در جداره های جنوبی شمالی و غربی قرار داده شد و برای دسترسی بدان ها دریک فضای عمودی شفاف، پله ها ، آسانسور و راهروها گذارده شد، این پل ها در میان خود یک حیاط مرکزی را پدید آوردند که سقف و کف آن از شیشه پوشیده شده است. در واقع این فضای شفافِ معلق، نماد آسمان یا فرا عالم در فرهنگ عرفانی این دیار است. و این درحالیستکه تمامی فضای میانی برجها تا عمق زمین به نحوی تهی نگه داشته شده و بانور انباشته گردیده است.

- حیاط میانی معلق و کف مورب شفاف آن که از جنس نوراست، تمایل فرود آسمان به زمین را در برابر صعود برجهای سخت به سوی آسمان که نماد زمین است، نشان می دهد. - یک دروازه از سنگ سیاه و پله هایی به عرض تمام حیاط گود، از سوی غرب، آستانه ورودی به این فضارا که تالارمهمانی ها را در گرد خود دارد پدید می آورد . در محور این فضا یک بالابرِ شفاف ، آب نما و آبشار قرار دارد ، بالابر از درون زمین تاریک که فضاهای خدماتی در آن قرار داد ، به گودال باغچه ، سپس به سطح زمین و بالاخره به درون حیاط معلق آسمانی نفوذ می کند و حال سالکی را عرضه می کند که مراتب تعالی را طی می نماید.

- درنمای بیرونی ، مابین برجها، با یک پرده چون حصیر بافت های سنتی اما از جنس فولاد ضد زنگ پوشانده شده تا حس حجب شرقی بیان شود. بخشی از این پرده به بالا کشیده شده تا راه ورود عریان گردد.

- ساختمان بواسطه یک خندق از بیرون جدا شده و یک پل به صورت نمادین عرصه درونی را به بیرون متصل می سازد.

حیاط شیشه ای معلق با کف مورب به صورت (Buffer Zone) شرایط تهویه طبیعی را پدید می آورد، که در زمستانها گرما و در تابستان با باز شدن دریچه ها( Air Vents ) در منتها الیه پائین و بالای( Atrium ) و همچنین در زیر وبالای فضاهای جانبی به درون اتریویم تهویه طبیعی در آن صورت می گیرد .

- توری آویخته شده در نمای ساختمان در عین حفظ امینت ساختمان ، تا حدی شفاف بوده تا علاوه بر تقلیل تابش

(زاویه تند) تابستانی، ادراک فضای باز درونی ، نفوذ ودر هم تنیدگی با فضای شهری را ممکن سازد.

- ساختمان کاملاً بی پیرایه و واجد خلوص بوده که از ویژگی های بنیادین تفکر ایرانی است .

- بکارگیری بتون نمایان، شیشه های بدون قاب، فلز نمایان و چوب در اشکال بسیار ساده شده و تکنیکی اما نمادین می تواند نوعی ترجمان معماری ایرانی در آغاز هزاره سوم می باشد .

- و بالاخره مجله Space که مهمترین مجله بین المللی معماری درکشور کره بوده و همواره کارهای پیشرو را معرفی مینماید، در ژانویه 2004 (چهارسال پیش) با ارایه مفصل دوساختمان سفارت،اقامتگاه ودیگر کارهای این معمار، طرحها را بررسی و تقدیر کرده است.

- همچنین این طرح در اولین جشنواره معماری وشهر سازی، ( جشنواره شیخ بهایی) که توسط وزارت مسکن وشهرسازی دربهار 1386 برگزار شد، در گروه ساختمانهای عمومی جایزه اول را به خود اختصاص داد.