ساختمان میراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری ایران

Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of Iran

گزارش خطا
معمار مسئول : حسین امانت
شرکت معماری : دفتر معماری امانت
نوع پروژه : داخلی

این مجموعه، ترکیبی از سه بلوک ساختمانی است که بنا به عملکردهای خود، پیرامون فضاهای باز محوطه توزیع شده اند. نحوه دسترسی، نورگیری، سلسله مراتب اداری و دسته بندی عملکردها، در جا نمایی آنها نقش عمده ای داشته است. این بلوک‌ها ترکیبی از احجام مکعب مستطیل با ارتفاع هشت تا دوازده متر هستند.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران معماری پهلوی دوم اداری - دولتی معماری جمهوری اسلامی سازمان دفتر معماری امانت حسین امانت

گالری

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

کارفرما: وزارت فرهنگ و آموزش عالی / بهره‌بردار: سازمان میراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

شرکت جلگه

اطلاعات کلی

سال : 1353 - 1366/1974 - 1987
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی، پهلوی دوم
کاربری : اداری - دولتی، سازمان
مساحت پروژه : 15000 مترمربع
وب سایت : www.ichto.ir/
آدرس : ایران، تهران، خیابان آزادی، تقاطع یادگار امام (ره)    

شرح

این مجموعه، ترکیبی از سه بلوک ساختمانی است که بنا به عملکردهای خود، پیرامون فضاهای باز محوطه توزیع شده اند. نحوه دسترسی، نورگیری، سلسله مراتب اداری و دسته بندی عملکردها، در جا نمایی آنها نقش عمده ای داشته است. این بلوک ها ترکیبی از احجام مکعب مستطیل با ارتفاع هشت تا دوازده متر هستند. نحوه پوشش سقف‌ها، پس و پیش شدن احجام در پلان و تعبیه بازشوها در بدنه ها و سقف ها، از یکنواختی آنها، کاسته است. آجر، به عنوان مصالح غالب این بلوک‌ها، باعث ایجاد انسجام بین آنها شده و در شکل گیری روحیه ای در تداوم معماری گذشته، موثر بوده است. قرار گیری بلوک ها در ترازی حدود ۳/۹۰ متر پایین تر از تقاطع شمال شرقی سایت، برخورداری از ارتفاعی معادل ۱۲ متر و همچنین عقب نشینی ساختمان از اضلاع زمین، به نوعی انطباق فیزیکی ساختمان با محیط اطراف را موجب شده است که مسایلی از قبیل دید، اشراف و سایه اندازی را به کمترین میزان رسانیده است.

اصول کلی حاکم بر طراحی فضای سبز و محوطه سازی ترکیب بلوک های ساختمانی به گونه‌ای است که حیاط های مرکزی و U شکل، در کنار مسیرهای سواره و پیاده، فضاهای خالی را ایجاد می کنند و فضاهای سبز متمرکز و لکه ایی در کنار آب نماها در اشکال منظم هندسی، در این حیاط ها، شکل گرفته اند. قرار گیری فضای سبز به گونه ای است که دید و منظرهای متنوعی از درون ساختمان به آنها، وجود دارد. بخش های جنوبی و غربی سایت به فضای سبز و پارکینگ، اختصاص یافته اند .

دیگر پروژه های معمار

منابع مکتوب :

مهندسین مشاور نقش جهان پارس و همکاران (1388) . معماری معاصر ایران 75 سال تجربه بناهای عمومی. تهران: شرکت طرح و نشر پیام سیما