موزه باستان‌شناسی پاسارگاد

Pasargadae Archeological Museum

گزارش خطا
معمار مسئول : حسین امانت
شرکت معماری : دفتر معماری امانت
نوع پروژه : داخلی

در حدود سال­های 1349 در جوار مجموعه عظيم تاريخی پاسارگاد پروژه طراحی و ساخت موزه‌ای وسيع كه كاربري­های نمايشگاهی ـ فرهنگی را در خود جای دهد، از سوی وزارت فرهنگ و هنر وقت تعريف شد.

برچسب ها
برچسب ها :
حسین امانت موزه باستان‌شناسی پاسارگاد

اطلاعات کلی

سال : 1355-1356/1976-1977
دوره تاریخی : پهلوی دوم
کاربری : فرهنگی، موزه، نمایشگاهی
مساحت پروژه : 5000 مترمربع
وب سایت : pasargadae.info/fa/
آدرس : ایران، فارس، مرودشت

شرح

 وظیفه طراحی معماری این مجموعه عظیم به مهندسین مشاور امانت و همکاران که طراح بناهای فراوان و مهمی در کشور ایران از جمله میدان و برج آزادی تهران، ساختمان سازمان میراث فرهنگی کشور، دانشگاه صنعتی شریف تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و ... می ­باشند، سپرده شد. مشاور مذکور در سال های 56-1355 حدود 70 شیت نقشه ارائه داد که شامل نقشه ­های معماری، سازه، تأسیسات و الکتریکی و جزئیات مربوط به هر بخش می­ باشند. این مجموعه فرهنگی در سه بلوک A,B,C  طراحی شده و به زیبایی توانسته است تمام کاربری­ های یک مجموعه فرهنگی را به ظهور برساند. در این مجموعه با زیربنای 5000 متر که فضایی فراتر از یک موزه را در خود جای می­ دهد، بخش­ های مختلفی پیش ­بینی شده که شامل گالری­ های موزه، گنجینه، بخش سمعی بصری، نمایشگاه موقت، کتابخانه، سالن کنفرانس، نگهبانی، تأسیسات و پشتیبانی و ... می ­باشد.

نکته جالب توجه که بسیار مد­نظر معمار موزه بوده است، مخفی نگه­داشتن آن در زیر­زمین و تظاهر متواضعانه این مجموعه عظیم در برابر آثار پرقدمت محوطه پاسارگاد می ­باشد، به گونه­ ای که تظاهر بیرونی این مجموعه عظیم به چشم بیننده از بیرون، تنها به صورت تپه­ ای طبیعی که از چشم­ اندازهای عادی آن منطقه به حساب می­ آید می­ باشد.

با وقوع انقلاب اسلامی و در نتیجه تحولات پیش آمده، ساخت این مجموعه که بیش از نیمی از بدنه عظیم و سازه بتنی آن اجرا شده بود، متوقف شد و این بنای نیمه ­تمام که در مجاورت محوطه میراث جهانی پاسارگاد بود تقریباً بصورت متروک رها شد.

دیگر پروژه های معمار

منابع اینترنتی :

http://www.amanatarchitect.com