خانه شماره دو (خانه ی مکعب آبی)

Blue Cube House

گزارش خطا
معمار مسئول : شورش عابد
شرکت معماری : استودیو کلوان
نوع پروژه : داخلی

در ادامه‌ی کارهای قبلی دفتر کلوان که توجه به بافت‌های منطقه برایش در اولویت بود؛ اینبار هم همین رویه را ادامه داد، تنها یک اتفاق در نگرش دفتر به مرور رخ داد، برخلاف کارهای قبلی که به دنبال بافت‌های قدیمی ارزشمند برای الگوبرداری از آن بود اینبار مفهوم حال منطقه نیز اهمیت پیدا کرد.

برچسب ها
برچسب ها :
مسکونی ویلایی معماری جمهوری اسلامی شورش عابد استودیو کلوان بوکان خانه شماره دو (خانه ی مکعب آبی) خانه مکعب آبی

اطلاعات کلی

دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 719.86 مترمربع
آدرس : ایران، آذربایجان غربی، بوکان ، شهرک گلستان، نبش خیابان ۲۰ متری و کوچه‌ی اول

شرح

در ادامه‌ی کارهای قبلی دفتر کلوان که توجه به بافت‌های منطقه برایش در اولویت بود؛ اینبار هم همین رویه را ادامه دادیم، تنها یک اتفاق در نگرش دفتر به مرور رخ داد، برخلاف کارهای قبلی که به دنبال بافت‌های قدیمی ارزشمند برای الگوبرداری از آن بودیم، اینبار مفهوم حال منطقه نیز برای ما اهمیت پیدا کرد. در بازدید از سایت‌های ارزشمند متوجه شدیم که ساخت‌های الحاقی جدید کاملاً با لایه‌های گذشته در تضاد است و مستقیماً بر روی آن قرار داده می‌شوند. قرارگیری گذشته و اکنون اساس کار ما را در طراحی و بیان تازه در روند کارهای ما ایجاد کرد تا بتوانیم مفهوم متفاوتی از زیبایی برای مخاطب به نمایش بگذاریم.

هدف از پروژه:

• قرارگیری کولاژگونه‌ی حجم‎های ساده و خطوط مستقیم در کنار هم، به‌مثابه‌ی تکه‌های ناهمگون و براساس ساخت‌و‌ساز جدید در بافت‌های ارزشمند کردستان و تلاش برای ایجاد یک الگوی مناسب امروزی.

• استفاده از سنگ‌های کوه‌های منطقه و نفوذ آن به قسمت‌هایی از بنا که از درون کاملاً قابل رویت باشد، استفاده از سنگ‌ها نه به‌عنوان یک عنصر دکوراتیو بلکه به‌عنوان یک ماده که حاوی تاریخ و خاطره‌ی جمعی قومی است که بخش قابل توجهی از تنوع فرهنگی ایران است، از اهمیت موضوع در پروژه بود.