بازسازی یک مطب (بازسازی مطب دکتر صمدیان)

Dr. Samadian Clinic

گزارش خطا
معمار مسئول : حامد بدری‌احمدی، مرتضی شعبانی فر
نوع پروژه : داخلی

کارفرمای پروژه، پزشکی است متبحر که به دلیل افزایش تعداد مراجعین در سالهای اخیر، واحد جنبی مطب خود را خریداری نمود تا فضایی بزرگتر و با کیفیت تر در اختیار داشته باشد. صورت مساله ماهم در این پروژه، تجمیع این دو واحد و تبدیل آن به مطبی جدید برای کارفرما بود.

برچسب ها
برچسب ها :
بهداشتی - درمانی معماری جمهوری اسلامی حامد بدری‌احمدی استودیو معماری بوژگان مطب مرتضی شعبانی فر بازسازی مطب دکتر صمدیان مطب دکتر صمدیان بازسازی یک مطب جایزه معماری داخلی ایران نهمین جایزه معماری داخلی ایران

گالری

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

محمد صمدیان

نظارت :

استودیو بوژگان

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

حامد بدری احمدی،‌ مرتضی شعبانی فر، عرفان احمدی

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

آرش مجایی

عکاس : علی دقیق
تیم طراحی | همکاران پروژه :

پرستو پیرایی

اطلاعات کلی

سال : 1395
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : بهداشتی - درمانی، مطب
مساحت پروژه : 150 مترمربع
آدرس : ایران، تهران ، خیابان ولیعصر

شرح

ایده طراحی، نوآوری و مزایای پروژه

مسیر طراحی

سازماندهی فضایی

کارفرمای پروژه، پزشکی است متبحر که به دلیل افزایش تعداد مراجعین در سالهای اخیر، واحد جنبی مطب خود را خریداری نمود تا فضایی بزرگتر و با کیفیت تر در اختیار داشته باشد. صورت مساله ماهم در این پروژه، تجمیع این دو واحد و تبدیل آن به مطبی جدید برای کارفرما بود.

با توجه به محدودیت های اجرایی موجود در ساختمان که در حال بهره برداری بود، هسته تاسیساتی میانی پروژه حفظ گردید وسرویس مراجعین و آبدارخانه را شکل داد و کلیت پروژه را به دو بخش انتظار و معاینه، تقسیم کرد.

فضای انتظار مطب شاید مهمترین بخش مطب برای ما بود. فضاییکه بعضا بیماران در مطب های شلوغ پایتخت ساعاتی طولانی راباید در آن سپری نمایند و متاسفانه در اغلب فضاهای مشابه، توجه چندانی به این انتظار ملال آور، نمی شود. تلاش شد این بخش مهم از مطب ، فضایی گرم، پویا و جذاب باشد و آگاهانه با تبدیل شدن فضای انتظار به باکسی چوبی، کیفیت ادراک فضایی آن از فضاهای معاینه و ویزیت، متمایز گردید.

اجزائی مانند نیمکت و کانتر منشی حاصل تا شدن و برش خوردن برخی از وجوه این باکس چوبی بود که به پویایی فضای انتظار نیز کمک نمود . این پویایی حتی در چینش صندلی های بیماران هم مورد توجه قرار گرفت و به جای نشستن های اتوبوسی و خطی، آنها را برای مصاحبت و معاشرت رو در روی هم قرار دادیم. از سوی دیگر حضور گلخانه که در زمان های مختلف می توان سناریوهای مختلف گیاهی برای آن تصور نمود، به جذابیت های این فضا افزود و روح زندگی و شادابی را در فضا تزریق کرد.

طرح نهایی

قرارگیری پروژه در نزدیکی خیابان ولیعصر در کنار تصمیم ما بر ایجاد کیفیت های بصری برای مراجعین، باعث شد تا گلخانه ای با عرض کم، کل جداره پروژه و نما را پوشش دهد. این گلخانه هم در کاهش آلودگی صوتی نقش موثری دارد و هم به کیفیت های بصری فضای انتظار و پزشک، می افزاید. از سویی دیگر، به نوعی پیوند دهنده فضای اتاق پزشک و فضای انتظار نیز هست و تداوم آن در طول مسیر این دو فضا، به کیفیتهای پروژه می افزاید.

فضاهای چهارگانه معاینه، ویزیت، دستیار پزشک و استراحت پزشکان نیز که در برنامه پروژه پیش بینی شده بود در یک توالی جداره ای، سازماندهی شد. در این بخش، سبد متریالی فضاها، سفید و آرام دیده شده و برای انسجام کلیت پروژه، اشاره هایی از متریال های فضای انتظار در آن گنجانده شده است.

منابع اینترنتی :

http://www.boozhgan.com