هوشنگ سیحون

Houshang Seyhoun

گزارش خطا
زمینه کاری : معمار، مدرس دانشگاه، نقاش
تاریخ تولد : 1299 / 05 / 31
تاریخ وفات : 1393 / 03 / 05
شهر تولد : تهران
جنسیت : مرد
ملیت : ایران
تحصیلات : کارشناسی ارشد
رتبه علمی : استاد

تحصيلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند و در سال ۱۳۱۹ خورشیدی فارغ التحصیل شد و با تأسیس دانشکده ی هنرهای زیبا در دانشگاه تهران، جزء اولین دانشجویان رشته ی معماری ثبت نام کرد و در سال ۱۳۲۳ خورشیدی تحصیلات خود را به اتمام رساند.

ادامه در ویکی پدیا
برچسب ها
برچسب ها :
هوشنگ سیحون

سمت فردی

مدیر عامل : مهندسین مشاور سیحون و همکاران
بنیان گذار : مهندسین مشاور سیحون و همکاران

شرح

به سال ۱۳۲۴ خورشیدی در مسابقه ی طرح آرامگاه ابوعلی شرکت جست و طرح او به عنوان بهترین طرح مسابقه شناخته شد. سپس با صلاحدید آندره گدار، برای تکمیل مطالعات خود به فرانسه رفت. حدود چهار سال بعد، در سال ۱۳۲۸ خورشیدی، همزمان با شروع ساخت مقبره ی ابوعلی سینا، به ایران بازگشت و در سمت دانشیار دانشکده ی هنرهای زیبای تهران و پنج سال بعد به عنوان استاد معماری مشغول به تدریس شد. همزمان با تدریس در این دانشکده، دفتر کار خود را در سال ۱۳۲۸ خورشیدی تاسیس نمود. او بین سال های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۷ خورشیدی، به عنوان سومین رئیس دانشکده ی هنرهای زیبای تهران انتخاب شد و از مهم ترین کارهای او در این سال ها می توان به تأسیس سه رشته ی شهرسازی، تئاتر و موسیقی، تنظیم برنامه ی آموزشی دانشکده و از همه مهم تر اجباری کردن مسافرت های علمی دانشجویان جهت بازدید از بناهای با ارزش معماری ایران، اشاره کرد. او در سال ۱۳۵۸ خورشیدی (۱۹۸۰ میلادی)، ایران را ترک کرد و به ونکوور کانادا رفت، و در کانادا بخش مهمی از فعالیت خود را به نقاشی، طراحی و آموزش دانشجویان اختصاص داده است.

فعالیت های هوشنگ سیحون را می توان در معماری و نقاشی خلاصه کرد. او در سمینارها و سخنرانی های متعددی در نقاط مختلف ایران و جهان شرکت داشته و در نقاط مختلف جهان آثار نقاشی او به صورت گروهی و انفرادی به نمایش گذاشته شده است. طرح های او در کتابی به نام نگاهی به ایران در پاریس، در سال ۱۹۷۳ میلادی (۱۳۵۲ خورشیدی) و مجموعه ی دستاورد زندگی حرفه ای او (معماری-نقاشی) در کتابی به نام هوشنگ سیحون: نیم قرن فعالیت هنری در عرصه هنر و معماری، در هوستون تگزاس، در سال ۱۹۹۸ میلادی (۱۳۷۷ خورشیدی) به چاپ رسید. 

مسابقات

جوایز

نشریات

معمار مسئول پروژه های