فوکو برای معماران

‭‌Foucault for Architects

گزارش خطا

فوکو از اواسط دهه هزار و نهصد و شصت میلادی به بعد؛ بر جنبه‌های مختلف فرهنگ، دانش و هنرهایی چون معماری و مباحث انتقادی حول آن، تأثیر به سزایی داشته است. برای این تأثیر به خصوص در حوزه معماری، دلایل بسیاری می‌توان عنوان کرد.

چنین تأثیری بر معماری نیز دلایل بسیاری داشته است. رویکردهای دیرینه‌شناسانه و تبارشناسانه وی نسبت به دانش، تاریخ و نظریه معمارانه را متحول ساخت، در عین حال، رویکردش نسبت به هنر و زیبایی‌شناسی نیز، منجر به توجه دوباره به جنبش آوانگارد شد.


دسته بندی : تئوری، میان رشته ای، فلسفه
نویسنده : گوردانا فونتاتا- جیوستی
مترجم : احسان حنیف
سال چاپ : 1396
زبان : فارسی
نوع کتاب : داخلی
قیمت : 20,000 ریال

مشخصات کتاب

محل چاپ : ایران
نوبت چاپ : 1
تعداد صفحات : 320 صفحه
وضعیت کتاب : موجود در بازار

شرح

این کتاب که باید تأکید کرد، مؤلفش خود نیز معمار است، می‌تواند شروع بسیار خوبی باشد برای ورود به مباحث جالب‌توجهی که توسط فوکو مطرح شده‌اند. کتاب در واقع مقدمه‌ای است، فشرده از بخش‌هایی از اندیشه فوکو که به معماران، طراحان شهری و دانشجویان معماری مربوط می‌شوند.

مباحث مطرح شده توسط فوکو با چینش مفاهیم فضا، دانش و قدرت، در کنار هم امکانات فضایی جدیدی را برای تفکر پیرامون طراحی در معماری و شهرسازی به روی ما گشود. درعین حال نیز توجه فیلسوف بر مسائل بدن و جنسیت، باعث شد از امکانات و محدودیت‌های موقعیت انسان و رابطه‌اش با معماری درک روشن‌تری پیدا کنیم.

این کتاب بر آن‌دسته مسائل تاریخی و نظری،‌ تمرکز دارد  که اغلب توسط فوکو تحت موضوعاتی از قبیل دیرینه‌شناسی، تحدید، بدن‌ها، فضائیت و زیبایی‌شناسی مطرح ‌می‌شدند. همچنین ارتباط این مسائل با دانش معماری، تاریخ و حرفه عملی معماری نیز، مورد سنجش و تبیین قرار می‌گیرد.


دیگر کتابهای انتشارات