رسم گره کند طبل قناس با استفاده از روش های ابداعی پارامتریک

گزارش خطا
نویسنده : بیتا حاجبی، احمد امین پور، محمدرضا اولیا ، رضا ابوئی
محل انتشار : نشریه صفه 72
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 26
شماره : 72
زمان انتشار : بهار 1395

محاسبات و ترسیم و ایجاد الگوهای نقوش هندسی در گذشته از سوی استادکاران انجام می­شده و از نسلی به نسلی سینه به سینه منتقل و گاهی مفقود و یا  به دست فراموشی سپرده شده است. به­ طوری­که بعضاً طراحی گره‌های جدید و یا مرمت گره‌های آسیب‌دیدۀ تاریخی برای اکثر دست‌اندرکاران کنونی ساخت و مرمت گره چه در کاشی‌کاری و چه نجاری و صنایع دیگر کاری دشوار است.

برای رفع این مشکل نگارندگان با مطالعۀ نقوش هندسی و تدقیق در روابط ریاضی و مثلثاتی خطوط بین آن‌ها روش‏های جدید پارامتریک را ابداع و پیشنهاد می‌کنند که با تغییر پارامتر­ها می‌توان خروجی­های مختلفی از یک فرمول را دید. به‌نوعی می‌توان گفت که با استفاده از طراحی پارامتریک می‌توان از رایانه انتظار نوآوری داشت و به نقوشی دست یافت که در ذهن ما قبل از این نبوده است.

به منظور حصول اطمینان از جواب­دهی این روش­های نوینْ گره کند طبل قناس مطالعه و طراحی شد. با روش­های پارامتریک جدید در این مقالهْ رسم نقوش هندسی اعم از سنتی و جدید و همچنین مرمت نقوش هندسی سنتی آسیب‌دیده در ابنیه تاریخی امکان پذیر است.

در این مقاله سؤال اصلی این است که چگونه می‌توان به راهکار­های دیگری غیر از ترسیم گره به روش‌های معمول سنتی دست یافت که امکان رسم گره‌های جدید و متنوع را فراهم کند. هدف از این پژوهش یافتن راه­های تازه برای رسم و مرمت گره‌ها است. مطالعۀ این پژوهش تحلیلی‌ـ قیاسی و روش آن یافته‌اندوزی، جستجو در روابط ریاضی و هندسی و مثلثاتی خطوط گره، به دست آوردن الگوریتم مناسب برای برنامه‌نویسی و رسم گره، و درنهایت مقایسۀ روش­ها بوده است. نتایج این تحقیق حاکی از موفقیت­آمیز بودن روش­های پیشنهادی برای ترسیم گره کند، طبل قناس و بعضی گره‌های دیگر، بر روی سطوح صاف و منحنی دوبعدی و سه‌بعدی مثل کره و گنبد است. مزایای روش­های پیشنهادی چنین هستند: سرعت، دقت، و تنوع نقوش در ترسیم گره‌ها.

(1.2 مگابایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

رئيس‌زاده، مهناز و حسين مفيد. احياي هنرهاي از ياد رفته، تهران: مولي، 1389‌.

شعرباف، اصغر‌. گره و کاربندي، تهران: انتشارات سازمان ميراث فرهنگي کشور، 1385‌.

نجيب اوغلو، گلرو. هندسه و تزيين در معماري اسلامي (طومار طوپقاپي)، ترجمۀ مهرداد قيومي، تهران: روزنه، 1379.

Bodner, B.L. “A Nine- and Twelve-Pointed Star Polygon Design of the Tashkent Scrolls”, in Reza Sarhangi and Carlo Séquin, (eds.), Proceedings of Bridges 2011: Mathematics, Art, Architecture, Music, Culture, Conference, Phoenix: Tesselations Publishing, 2011, pp. 147-154.

________ . “Bourgoin’s 14-Pointed Star Polygon Designs”, in Bridges: Mathematical Connections in Art, Music, and Science Conference Proceedings, 2010, pp. 135 - 142.

Hankin, E.H. “The Drawing of Geometric Patterns in Saracenic Art”, in Memoirs of the Archaeological Society of India, Vol 15‌, 1925, Government of India.

________ . “Examples of Methods of Drawing Geometrical Arabesque Patterns”, in The Mathematical Gazette, No. 12 (1925), pp. 371–373.

________ . “Some Difficult Saracenic Designs II", in The Mathematical Gazette, No. 18, pp.165–168.

________ . “Some Difficult Saracenic Designs III”, in The Mathematical Gazette, No 20 (1936), pp. 318–319.

Kaplan, Craig S. Computer Graphics and Geometric Ornamental Design, PhD dissertation thesis, University of Washington, 2002.

Lee, A.J. “Islamic Star Patterns”, in Muqarnas, 4 (1995),pp. 182–197.

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir