بازنگری در "سیمای شهر" (منظر ذهنی شهر)

گزارش خطا
نویسنده : کوروش گلکار، كوين لينچ
محل انتشار : نشریه صفه 34
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 12
شماره : 34
زمان انتشار : بهار، تابستان 1381

بازنگری در "سیمای شهر" (منظر ذهنی شهر) در این نوشتار، كوین لینچ به ارزیابی و بازنگری در مبانی نظری و روش شناختی مطالعات منظر ذهنی شهر، كه نخستین بار در سال 1960 میلادی توسط خود او در كتاب «سیمای شهر» (منظر ذهنی شهر) ارایه گردیده بود، می پردازد. همان گونه كه وی، ضمن بررسی انتقادی كتاب اظهار می دارد: نارسایی تكنیك های پیشنهادی او، بیش از مواردی است كه در این نوشتار مورد اشاره و بحث قرار گرفته اند. باید توجه داشت كه نوشتار حاضر در سال 1984 میلادی و در اواخر دوران زندگی كوین لینچ نگاشته شده و طبیعتا فقط محدود به انتقاداتی است كه طی سال های 1960 تا 1984 میلادی مطرح گردیده اند. امروزه، به دنبال پیشرفت مطالعات ادراكی طراحی شهری و پس از گذشت بیش از چهل سال از تاریخ انتشار كتاب «سیمای شهر» (منظر ذهنی شهر)، افق های جدیدی در پژوهش های منظر ذهنی محیط گشوده شده است. مطالعات جدید، بی آن كه خللی در جایگاه رفیع كوین لینچ در گسترده ادبیات طراحی شهری وارد آورند، به چالش برخی از پیش فرض های پژوهش وی پرداخته، و در پاره ای از موارد، مفاهیم و فنون كاملا بدیعی را جایگزین مفاهیم و فنون پیشین نموده اند. معرفی مجموعه پژوهش های مزبور از مجال این فرصت كوتاه خارج است و انشاالله در آینده، در قالب اثری مستقل توسط مترجم این نوشتار ارایه خواهد شد.

نوشتار حاضر، از آن رو آموزنده و خواندنی است كه یكی از پیشگامان و نظریه پردازان برجسته طراحی شهری، در كمال انصاف و اخلاق علمی، به بازخوانی انتقادی آرا خویش می پردازد. لذا، شاید بتوان نوشتار حاضر را به عنوان اصلاحیه و یا بخش متمم كتاب «سیمای شهر» (منظر ذهنی شهر) كوین لینچ معرفی نمود.

مشخصات كتابشناسی این اثر كلاسیك به شرح زیر است:

Kevin Lynch,"Reconsidering the Image of the City" in Lloyd Rodwin and Robert Hillister (eds.), Cities of Mind, New York: Plenum, 1984

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

https://www.sid.ir/fa/journal/index.aspx