برج اداری رويال وزرا

Vozara Tower

گزارش خطا
معمار مسئول : شهاب میرزاییان مهابادی، پونه وکیلیان، آرش سجادی، علی هادی مقدم
شرکت معماری : مهندسان مشاور پادرا پایا پارس، مهندسان مشاور منظر بوم نقش
نوع پروژه : داخلی

طراحی برج اداری وزرا و مجاورت با پارک ساعی تهران آنرا به یکی از زیباترین برج های تهران تبدیل ساخته است.

با توجه به موقعیت قرارگیری ، برج در منظر دور شهری از شریان های مختلف قابل رویت باشد . از همین رو ، ساختمان برج با توجه به مقیاس های متفاوت و منظر دور و نزدیک شهری به قطعات ارتفاعی متناسب با میزان دیده شدن تقسیم شده است .

برچسب ها
برچسب ها :
تهران جایزه معمار اداری - دولتی معماری جمهوری اسلامی مهندسان مشاور منظر بوم نقش شهاب میرزاییان مهابادی معمار 94 برج اداری رويال وزرا پونه وکیلیان آرش سجادی علی هادی مقدم مهندسان مشاور پادرا پایا پارس

اطلاعات کلی

سال : 1392-1394/2013-2015
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی
مساحت پروژه : 33000 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، خیابان وزرا

شرح

در مقیاس محلی خیابان وزرا :

امتداد شمالی جنوبی زمین پروژه باعث شده تا نمای اصلی برج موازی با خیابان وزرا باشد . برای همین برج اداری با کمی چرخش نسبت به شمال و نیز کوچک شدن راس شمالی در نظر گرفته شده است تا نمای اصلی و فرم برج در راستای وزرا بهتردیده شود .جدای از این گذشتن از قالب باکس و تعریف یک سیلندر سبب شده تا فرم برج چشم نوازتر باشد . نمای تجاری ، در ارتباط با مقیاس سواره و شریان پیاده خیابان وزرا شکل گرفته است . ایجاد یک پلازای شهری در ورودی تجاری سبب شکل گیری یک عرصه عمومی در سکانس ورودی از شهر شده است . ایجاد پوسته شفاف جهت خوانایی ودعوت کنندگی بیشتر به داخل و نیز استفاده از فرم های خاص در ورودی های تجاری سبب خوانایی ورودی ها در کالبد برج شده است .

در مقیاس شهری نزدیک ، خیابان ولیعصر :

 از طرفی قرارگیری ساختمان در مجاورت پارک ساعی ، سبب شده است تا این برج از خیابان ولی عصر در ترکیب با توده سبز درختان دیده شود.  استفاده از نمای طرح چوب برای کلیت نمای برج جهت ایجاد همخوانی با توده سبز پارک در نظر گرفته شده است .

در مقیاس دور شهری :

در مقیاس های دورتر شهری ف تنها طبقات بالای و بام برج در میان توده ساختمان های دیگر دیده می شوند . به همین روی بام که در بیشتر نقاط تنها بخش دیده شده از برج است ، به عنوان یک سطح مهم طراحی ، لحاظ گردیده است .

در شب :

نورپردازی شب برج نیز با توجه به همین سکانس بندی ها لحاظ شده است.

لوورهای نما :

تغییر میزان صلبیت و شفافیت نما با تغییر زاویه و آهنگ حرکت ناظر در اطراف برج ، از شاخصه های نمای برج است . تغییر تراکم لوورهای عمودی نما ، سبب پوشیده شدن و نهان شدن بخش های از پوسته شفاف برج در زوایای مختلف، از دید ناظر می شود . این ایده خلاقانه استفاده از لوورهای ساده و صلب ، سبب شکلگیری نمایی پویا و در تعامل با ناظر شده است ؛ به گونه ای که نمای برج مانند ارگانیسمی زنده به تغییر دید ناظر ، واکنش نشان می دهد و نماهای متفاوتی از یک کلیت یکسان را عرضه می کند .از سوی دیگر استفاده از این لوور ها سبب تنظیم نور شرق و غرب در فضای داخلی واحدهای اداری می شود .

گشایش طبقات میانی :

گشایش میانی برج در طبقات 13 تا 15 جدای از سبک کردن توده برج ، باقاب کردن آسمان در میان ساختمان ، سبب تداعی زدایی از یک ساختمان می شود . به درون کشیدن بیرون و استفاده از فضای خالی در توده برج ، در ترکیب با کلیت فرم ، سبب ایجاد فرمی پویا شده است . این گشایش به یک شاخصه فرمی برج نیز تبدیل شده است .از سوی دیگر این گشایش در ترکیب با فضاهای سبز در ارتفاع ، یک فضای مکث عمومی و تعامل اجتماعی میان کاربران برج را فراهم نموده است . کارکرد دیگر این گشایش با توجه به موقعیت برج در شهر، فراهم نمودن یک سکوی نظاره با دید پاناروما به شهر تهران است .

ارتباط نما با فضای داخلی :

تغییر آهنگ چیدمان لوورهای عمودی جدای از تمایز نمای برج ، سبب ایجاد تفاوت در داخل واحدهای اداری نیز شده است؛ با حرکت ناظر در داخل واحدهای اداری نماهای متفاوتی از شهر عرضه می شود از سوی دیگر استفاده از این لوور ها سبب تنظیم نور شرق و غرب در فضای داخلی واحدهای اداری می شود .

بام :

در بام پروژه به سبب الزامات و استانداردها ، هلی پد قرار گرفته است . به سبب دیدهای متفاوت از شهر به برج ، هلی پد به عنوان یک شاخصه بصری از پروژه لحاظ شده است . در شریانهای شهری اطراف و در منظر دور شهری هلی پد متمایز ساختمان ، در میان ساختمانهای دیگر خودنمایی می کند . در واقع هلی پد به عنوان یک لندمارک شهری درک می شود که در خاطره جمعی شهروندان ثبت می شود و سبب ماندگاری کلیت ساختمان در ذهن شهروندان می شود .

مزایا و نوآوری های پروژه :

مهمترین ویژگی ها برج اداری وزرا را می توان به ترتیب زیر برشمرد :

گذر از قالب تکراری ساختمانهای بلند مرتبه .

ایجاد ساختمانی با رنگ ، بافت و شکل کالبدی متفاوت در بافت شهری .

توجه به مقیاس و دیدهای شهری دور و نزدیک و سکانس بندی ارتفاعی برج .

طراحی ساده و در عین حال متنوع بر اساس حرکت ناظرین سواره و پیاده شهری و پرهیز از پیچیدگی .

توجه به همجواری با پارک ساعی .

تعریف فضای شهری در ورودی تجاری در ارتباط با خیابان وزرا .

تعریف فضاهای عمومی در ارتفاع ( روی طبقه تجاری در طبقه اول اداری – در گشایش میانی برج در طبقه سیزدهم)

منابع اینترنتی :

https://www.arch-led.com