رستوران چاشت (رستوران شش میلیون تومانی)

Chasht Restaurant

گزارش خطا

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

زهرا جابری، عبدالستار شهنوازی خواه

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

ستار شهنوازی

تیم طراحی | همکاران پروژه :

امید محمد، محمد ابراهیم تاجیک

اطلاعات کلی

سال : 1393/2014
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری، رستوران
مساحت پروژه : 27 مترمربع
آدرس : ایران، سیستان و بلوچستان، ایرانشهر ، ضلع شمالی خیابان طالقانی به سمت شرق، بعد از مسجد الرسول

شرح

ایده طراحی :

بخشی از داستان یک زندگی

طی سال های فعالیت در حوزه ساختمان ، با یکی از عوامل اجرایی جوان اهل ایرانشهر آشنا شدم و با توجه به شرایط زندگی از او خواستم حرفه ای در شهر خودش راه بیاندازد که شرایط زندگی بهتری را برایش فراهم کند. در بررسی اولیه در ایرانشهر ، متوجه شدم  به غیر از رستوران هتل شهر ، رستورانی که فضایی مناسب برای مردم داشته باشد ، وجود ندارد. در واقع توجه به محیط رستوران و ارزش گذاشتن به مشتری برای فراهم کردن فضایی بهداشتی و چشم نواز ، دغدغه رستوران های شهر نبوده است .

نهایتا یک محل متروکه در کنار شریان اصلی شهرشناسایی و اجاره شد. برای ایجاد محیطی متقاوت و چشم نواز که مطابق با ارزش های بومی منطقه باشد طرح تهیه شد و کلیه مراحل ساختمانی با نظارت از راه دور ،توسط خودش به سرانجام رسید . به علت شرایط اقتصادی منطقه و کم بودن بودجه ، سعی شد تا تمامی مصالح به کار رفته بومی باشد و ساخت مبلمان برای صرفه جویی در هزینه توسط خودش صورت گرفت . برای تهیه تجیزات نیز ، اجناس دست دوم با کیفیت خریداری شد .

نهایتا عملیات بازسازی طی دو ماه و با هزینه 6 میلیون تومان تمام و رستوران در عید فطر بازگشایی شد . طراحی رستوران چاشت ایرانشهر و طراحی داخلی متفاوت آن باعث شد که توسط خیلی از رسانه های داخلی ، خارجی و جوایز بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

نوآوری و مزایای پروژه :

استفاده از مصالح بومی در طراحی داخلی و نمای بیرونی : استفاده از خشت و آجرهای کوره پزی ایرانشهر در طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران چاشت با حصیرهای  نخلستان های ایرانشهر  و چوب با صرف کمترین هزینه

ساخت مبلمان های مورد نیاز و کانترهای رستوران در محل، با مصالح بومی چوب و حصیر

کنترل و نظارت بر اجرا از راه دور:

با توجه به بعد مسافت تا تهران ، در هر مرحله با استفاده از وایبر و ایمیل ، مراحل ساختمانی کنترل و اصلاحات به شکل کروکی و ویرایش تصاویر در اختیار مجری قرار می گرفت .

حداقل هزینه برای ایجاد فضایی چشم نواز :

جوان ایرانشهری که قبلا در کارگاه های ساختمانی تهران کار میکرد ، به کلیه عملیات ساختمانی آشنایی نسبی داشت و به همین خاطر تمامی مراحل توسط خودش انجام شد . استفاده از پیمانکاران محلی در چند عملیات محدود و نیز استفاده از مصالح بومی با قیمت پایین ، سبب شد تا کل هزینه عملیات بازسازی 6 میلیون تومان ( کمتر از هزار و نهصد دلار) شود.

اهمیت به مردم شهر :

به غیر از ابنیه مذهبی شهر ، مکان عمومی با کیفیت فضایی درخور که در اختیار عموم باشد ، وجود ندارد. یکی از اهداف اصلی رستوران چاشت ایرانشهر ، ایجاد فضایی مناسب و درخور شهروندان ایرانشهری است که بتواند با بهره گیری از المان های سنتی ، اهمیت شکل و کیفیت فضایی را در حواس انسان نشان دهد . شهروندان را نسبت به فضا حساس سازد و بتواند الگویی برای یک فضای مناسب عمومی به شهروندان ارائه دهد .

نما به عنوان نمایشگر فضای داخل :

در طراحی رستوران ، نما از یک قاب سفید رنگ تشکیل شده است ( پوشش غالب مردان شهر سفید است.) که  تعمدا بخشی از نمای انبار قدیمی ،در بالای آن خودنمایی می کند . درون این قاب سفید ، مصالح بومی چوب و آجر یکی در جلوی اجاق و دیگری در جلوی بخش پذیرایی رستوران لحاظ شده است . ایجاد عقب نشستگی در نما برای ایجاد سطح نمای بیشتر و نمایش مراحل پخت و پز در بیرون است . نمایش فرآیند آماده سازی خوراک برای مشتری و ارتباط رو در رو برای ایجاد محیطی قابل اعتماد و صمیمی در طراحی داخلی رستوران بوده است .

منابع اینترنتی :

www.arch-led.com