ویلا فردوس

Ferdows Villa

گزارش خطا

ویلای فردوس در شهرک ساحلی فردوس در نزدیکی شهر رویان از توابع استان مازندران قرار دارد. این شهرک از سمت شمال به دریای خزر و از سمت جنوب به جنگلهای رویان ارتباط پیدا می کند.

برچسب ها
برچسب ها :
کوروش رفیعی رویان استودیو طراحی معماری کوروش رفیعی ویلا فردوس

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

آقای مهرآذر

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

مهندس ابراهیمی

سازه (طراحی، اجرا) :

حسین حسینی

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

مهندس مقدم

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

مهندس بروجنی

ارائه :

سنا رستگار

ماکت :

پانته آ رفیعی

تیم طراحی | همکاران پروژه :

اشکان رفیعی، محسن یزدیان، شفق جاویدی، مهدی صافی، کیانا کریمی، سنا رستگار، آمنه کریمیان، محمدرضا مجیدی فر

اطلاعات کلی

سال : 1397-1398/2018-2019
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 380 مترمربع
آدرس : ایران، مازندران، رویان ، شهرک ویلایی فردوس

شرح

موقعیت زمین ویلا در شهرک به گونه ای است که در مجاورت یک پارک محلی در سمت شمال شرقی قرار دارد و در ارتفاع خاصی دید و تسلط کافی به فضاهای دلنشین این پارک برقرار می شود. علاوه بر این، به دلیل وجود درختان انبوه و وجود ارتفاعات سرسبز در دوردست ها، زوایای دیگر آن نیز از دید و منظر مناسبی برخوردار است.

برنامه پروژه احداث یک ویلای چهارخوابه در دو طبقه بود اما به دلیل موقعیت ویژه این بنا، از برنامه عدول کردیم و به جای دوطبقه آنرا در ترازهای مختلف طراحی کردیم. این ترازهای پراکنده از طریق عبور یک فضای خالی در مرکز مجددا بهم پیوند می خورند. به این ترتیب که با عبور این فضای خالی دو طبقه به صفحات متعددی تقسیم شد که هر یک از این صفحات بنا به شرایط فضایی و دید و منظری که برای آنها فراهم می آمد در موقعیت و ارتفاع خاصی قرار گرفتند. این فضای خالی ارتباط دریا به جنگل را به طور سمبلیک از طریق اتصال یک درخت قدیمی در حیاط جنوبی به یک آبنمای طولی در حیاط شمالی تداعی می کند.

تراز اول که همسطح خیابان می باشد به  پارکینگ و فضاهای خدماتی مثل انبار اختصاص یافت. تراز دوم که ارتفاع کمی از زمین دارد به ورودی و فضاهای عمومی مثل سالن پذیرایی و آشپزخانه اختصاص یافت که دید به حیاط های شمالی و جنوبی از هر دو طرف دارند. در تراز سوم که بالای پارکینگ قرار دارد یک اتاق خواب تعبیه شده که قابل استفاده برای مهمان یا فضای کار می باشد. این فضا دید به محوطه های اطراف در مقیاس خود شهرک را دارد. تراز چهارم فضای نشیمن خصوصی یا اتاق تلویزیون می باشد که دید به پارک محلی دارد. در تراز پنجم سه اتاق خواب طراحی شده که هر یک دید به سویی دارد که هم فضاهای شهرک را می بینند و هم ارتفاعات دوردست و همچنین دریا را. تراز ششم اولین فضای باغ بام است که باربی کیو در این قسمت قرار گرفته و دید به ارتفاعات سرسبز جنوبی دارد. تراز هفتم باغ بام بعدی است که دید کامل به دریا دارد و تراز آخر هم باغ بام است که دید به هر دو طرف دارد و دریا و جنگل را می بیند.

لایه بندی فضاها علاوه بر اینکه در گردش فضاهای داخلی تجربه می شود، در حجم و نمای بیرونی نیز نمود دارد و بنا از بیرون به شکل صفحاتی شناور در محیط پیرامون به نظر می رسد. این صفحات گاها به تراسهایی در امتداد فضاهای داخلی مربوط به خود تبدیل می شوند که به جریان سیال فضا در پروژه کمک می کنند و گاه بدون کاربرد خاصی تنها یک صفحه هستند که در این حالت غالبا با ایجاد وید در کف این صفحات به سبکی و ایجاد ارتباط فضایی در ارتفاع انجامیده است.