استخر سوهانک

Sohanak Swimming Pool

گزارش خطا
معمار مسئول : کوروش رفیعی
نوع پروژه : داخلی

استخر سوهانک و ساختمان الحاقی آن در یک باغ خصوصی در منطقه ای در شمال شرقی تهران قرار گرفته که با درختان کاج و پوشش گیاهی احاطه شده است. این بنا در محوطه‌ای تخت بر فراز یک تپه کوچک ساخته شده و چشم اندازی به شهر و باغ‌های اطراف دارد.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران معماری جمهوری اسلامی کوروش رفیعی استودیو طراحی معماری کوروش رفیعی استخر سوهانک Sohanak Swimming Pool

گالری

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

حمید یزدانی

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

ایمان اسکافی

سازه (طراحی، اجرا) :

عبدالله عسگری

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

حسین شاه نظری

تیم طراحی | همکاران پروژه :

رسول محسنی، محمد فلاح، آیدا منفرد، هلاله علایی، حامد کرمی، محمدرضا نورمحمدی


اطلاعات کلی

سال : 1394
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
مساحت پروژه : 135 مترمربع
آدرس : ایران، تهران

شرح

ابتدا بنا بود استخر درون ساختمان ویلا باشد که درشمال غربی همین باغ ساخته شده است، اما از آنجا که یک استخر قدیمی آبیاری در این سمت باغ وجود داشت و به‌دلیل تغییر سیستم آبیاری بدون استفاده مانده بود برای استفاده‌ی بهتر از باغ و چشم انداز زیبای آن بر آن شدیم که با توسعه‌ی همین استخر و الحاق بنایی شامل سونا، جکوزی و فضای سرویس بهداشتی، رختکن و یک تراس بزرگ سکوی پرش، حمام آفتاب و تماشای غروب آفتاب هویت تازه‌ای به این بخش از باغ بدهیم. به واسطه‌ی قرارگیری بنا در محورهای موجود باغ طراحی بنا به مثابه یک کوشک دیده شده است. ویژگی کوشک‌ها فضای خالی میانی و انعکاس  تصویر بنا در آب می‌باشد.

موضوع دیگر پیوند میان معماری و طبیعت موجود است که برای دستیابی به آن کل بنا و قسمتی از منظره ی اطراف همزمان توسط یک سطح پیوسته قاب شده که این سطح از طرفی به کناره ی استخر و از طرف دیگر به فضای سبز اطراف متصل می شود. علاوه بر آن قسمتی از استخر در قسمت خالی ایجاد شده در بنا امتداد پیدا  می کند. به عبارت دیگر، طبیعت از ساختمان عبور کرده و آن را جزیی از خود می سازد که تصویر ساختمان در آب بر این پدیده تاکید می کند.

زمین اشغال شده این پروژه 270 متر مربع می باشد. مساحت در طبقه همکف 85 متر مربع و در زیرزمین 50 متر مربع می باشد.مساحت استخر روباز 130 متر مربع است که دارای ابعاد8*16 متر است.بخشی از استخر به طول 5/2 متر در راستای طول پروژه امتداد می یابد. تجهیزات تصفیه و گرمایش آب استخر و جکوزی و سیستم گرمایش محیط (Open Air) -تمام هوا- می باشد.سازه ساختمان سیستم تیر و ستون فلزیست و کلیه دیوارهای خارجی از جنس تراورتن سفید با اتصال خشک است. جنس دیوارهای داخلی از گچ برگ با پوشش چوب و سرامیک می باشد.

منابع اینترنتی :

https://www.designboom.com