ویلا راد

Raad Villa

گزارش خطا
معمار مسئول : بابک آبنار
نوع پروژه : داخلی

پروژه ی حاضر با متراژ ۴۱۰ مترمربع در بومهن قرار گرفته است.

برچسب ها
برچسب ها :
بابک آبنار ویلا راد بومهن

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

گروه راد

سازه (طراحی، اجرا) :

شریف شاکری، شفا شاکری

اطلاعات کلی

سال : 1398/2019
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 410 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، بومهن

شرح

برخلاف معماری سنتی که عمدتا از معنویت الهام می گیرد، این ویلا با هدف درک تجربیات فیزیکی طراحی شده است. نه با داستانهای عقلانی و ذهنی تقویت شده و نه از ایده های طراحی پشتیبانی می کند. یکی دیگر از اهداف طراحی این پروژه مواجهه شدن ساکنین این ویلا با چهار عنصر (آتش، آب، خاک و هوا) می باشد.

موقعیت قرارگیری سایت در منطقه ای خشک با شیب کم امکان اشراف همسایگان شرقی و غربی بر حیاط این ویلا را فراهم می آورد. از این رو دیوارهای جانبی نیز نمی توانند حریم شخصی مورد نیاز ساکنین را فراهم آورند. به منظور تأمین ضرورت های موجود، طراحان فضای زندگی خورد کرده و  به ۴+۱ بلوک تقسیم بندی کردند تا بتوانند حیاط را به طور کامل احاطه سازند. در نتیجه ی اتصال این بلوک ها، جای گذاری  فضای اصلی و فضای انتقالی به صورتی اغراق آمیز و بر اساس سلسله ی مراتب شکل گرفت. بر این اساس فضای بین چهار بلوک (فضای عبور) با عرض کمی در نظر گرفته شد تا امکان رشد و نمو پوشش گیاهی در نزدیکی فضای اصلی زندگی فراهم شود. تمامی فضاهای عمومی در طبقه ی همکف با نمای داخلی شفاف، در روبروی همدیگر قرار گرفتند.

متریال سنگ به کار رفته در پروژه از یک معدن بومی منطقه با رنگ های همسان با محیط اطراف استخراج شده است. حتی خطوط تیز شیب های آن نیز با کوه های اطراف سایت کاملا هماهنگی دارند. حتی می توان گفت که شیب تند خطوط نیز با کوه های اطراف این ویلا هماهنگ می باشند. طاق های ملموس و طاقچه ها تنها عناصر غیر فیزیکی الحاقی در این پروژه ی معماری هستند و  صرفا دارای ارزش های معنوی برای کارفرما هستند.

دیگر پروژه های معمار