طرح پیشنهادی کامران دیبا و همکاران برای بنای یادمان قربانیان سقوط پرواز پی‌اس 752

Proposal for Memorial for Victims of the Flight PS752

گزارش خطا
معمار مسئول : کامران طباطبایی دیبا
نوع پروژه : خارجی

نقشه سه‌بعدی بنای یادمان قربانیان سقوط پرواز پی‌اس ۷۵۲ منتشر شد. این طرح حاصل کار گروهی از هنرمندان و معماران به سرپرستی کامران دیبا معمار ایرانی مقیم فرانسه است.

برچسب ها
برچسب ها :
کامران طباطبایی دیبا پرواز 752 PS752 حمید نورکیهانی باربد گلشیری موره‌شین اللهیاری FlightPS752 هواپیمای اوکراینی

گالری

تیم پروژه

تیم طراحی | همکاران پروژه :

حمید نورکیهانی، باربد گلشیری، موره‌شین اللهیاری، مریم راهی، نیما نجاریان، مینا احمدزاده، تابیده رضایی

اطلاعات کلی

سال : 1399/2020
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مقبره - آرامگاه، آرامگاه
آدرس : کانادا

شرح

کامران دیبا که طراحی بناهایی مثل موزه هنرهای معاصر تهران، پارک شفق و فرهنگسرای نیاوران را در کارنامه خود دارد، دعوت موسسه عام‌المنفعه بوووووم را برای طراحی این بنا، با تاکید بر ابعاد انسانی این فاجعه غم‌انگیز پذیرفت.

ایده کلی ایجاد یک مقصد جدید برای تفریح و فعالیتهای فرهنگی است. بخشی از این بنا را دیواری با ۱۷۶ روزنه‌ نور رو به جنوب تشکیل می‌دهد که هر روزنه نماد یکی از قربانیان است. در طرح آقای دیبا، بنا را ۱۷۶ درخت چنار ایرانی احاطه می‌کند که با تغییراتش گذرِ چهارفصل و خزان و بهارِ دوباره را نشان می‌‏دهد.‏

بخشی از این بنا را یک «خاطره‌خانه» تشکیل می‌دهد که طراحی و ساخت آن را باربد گلشیری و موره‌شین اللهیاری به عهده گرفته‌اند. باربد گلشیری هنرمند گورنگار که تا کنون جایزه چند مسابقه بین‌المللی درزمینه هنرهای تجسمی را از آن خود کرده، با شیوه‌ای نو نقشه هواپیمای سقوط‌ کرده را بازسازی می‌کند. موره‌شین اللهیاری، هنرمند رسانه‌های نو که آثارش در حوزه واقعیت افزوده و مجازی است، بخش مجازی این یادمان را طراحی می‌کند.

در صورت کسب مجوزهای لازم بخشی از این بنا را یک گالری و یک سالن اجتماعات برای برگزاری فعالیتهای فرهنگی تشکیل خواهد داد.

حمید نورکیهانی مدیریت طراحی بنای یادمان را زیر نظر کامران دیبا بر عهده دارد و اعضای گروه معماری را مریم راهی، نیما نجاریان، مینا احمدزاده و تابیده رضایی تشکیل می‌دهند.

 آثاری که مردم از سراسر دنیا در یادبود قربانیان سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین به وبسایت یادمان ارسال کرده بودند، به بخشی از خشتهای حقیقی و مجازی این یادمان تبدیل خواهد شد.

منابع اینترنتی :

https://flightps752.com/