طرح پیشنهادی دفتر معماری شیوه دگردیس برای مسابقه گذر سرو

گزارش خطا
معمار مسئول : امیرحسین طاهری
نوع پروژه : داخلی

پروژه در حد ایده است ، علاوه بر آن ذات هندسی آن بسیار تغییر پذیر و انعطاف پذیر است . تلاش ما در این پروژه ایجاد فضایی دموکراتیک است. به جای تزریق عملکرد کلان و یا استفاده از فرم های خاص ( به تعبیری برخورد از بالا پایین ) ما پتانسیل مجموعه را ارتقا دادیم و با استفاده از مدل ریاضی Quadtree در جهت نیل به این اهداف گام برداشتیم. در این پروژه هدف ما این بوده که بعد از اتمام آن، عناصر دیده شوند، پروژه تخت و بدیهی شود. انگار که همیشه همان جا بوده است.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران باغ - فضای سبز معماری جمهوری اسلامی امیرحسین طاهری دفتر معماری شیوه دگردیس گذر سرو

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

شرکت توسعه فضاهای فرهنگی

تیم طراحی | همکاران پروژه :

ایرسا خالقی، مهران داوری، شیوا شیرازی، حسین عباسی، روژیا فروهر، مهراد مهنیا


اطلاعات کلی

سال : 1390
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : فرهنگی، باغ - فضای سبز، پارک / فضای سبز
آدرس : ایران، تهران

شرح

این پروژه تلاشی است برای انتقال مفهوم باغ. امروزه تفاوت ذاتی باغ عمومی بودن آن است و راه حل ما برای این موضوع اضافه کردن بازی است.

 پروژه مدولار است و منطق هندسی بسیار ساده ای دارد. در عین حال فضاهای پیچیده و هیجان انگیزی در مقیاس انسانی ایجاد می کند. ساخت آن ساده، سریع و انعطاف پذیر بوده و وابسته به متریال نمی باشد. در این نوع از معماری خود عناصر اهمیت کمتری دارند و آنچه حائز اهمیت است، تاثیر فضایی آنها و روابط آنها با یکدیگر است. عناصر در کمترین فرم ممکن ساماندهی می‌شوند.

فضائی یکپارچه، تخت و در عین حال پیچیده و جذاب. مانند معماری ایرانی. اعتقاد داریم این سایت نیاز به توده گذاری خاصی ندارد و ذاتا گذر است، نه این سایت که تهران نیاز به حیاط خلوت دارد، جائی که عملکرد نقش اول ندارد، نقش مکمل دارد و صرفا فضا و انسان است که جذابیت ایجاد می‌کند. پروژه گذر سرو تبدیل به باغ‌ها و بازی‌هائی می شوند که در حداقل نگه داشته می شوند تا زمینه شهری موجود خود آن گسترش دهد و تبدیل به یک فضای شهری منحصر به فرد نماید.