مجتمع ایستگاهی شهید مدنی (R2)

Shahid Madani (R2) Metro Station (T.O.D)

گزارش خطا

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

شرکت سرمایه گذاری شهر آتیه

نظارت :

مهندسین مشاور آمود

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

مهندسین مشاور آمود

سازه (طراحی، اجرا) :

عبدالحسین جلوه

طراح فاز صفر :

مهندسین مشاور آمود

طراح فاز یک :

مهندسین مشاور آمود

طراح فاز دو :

مهندسین مشاور آمود

مشاور طراحی داخلی :

مهندسین مشاور آمود

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

مهندسین مشاور آمود

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

مهندسین مشاور آمود

ارائه :

فرزاد گلخوش

ماکت :

مهندسین مشاور آمود

عکاس : سروش کیایی
تیم طراحی | همکاران پروژه :

فرزاد رستمی فر، منصور ایزدی، فرزاد فلسفی، مهدی زندپور، علیرضا شهامت‌نژاد

اطلاعات کلی

سال : 1386-1391/2008-2012
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : حمل و نقل، ایستگاه مترو
مساحت پروژه : 48000 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، خیابان شهید مدنی، نبش خیابان لسانی بحری

شرح

مجتمع ایستگاهی شهید مدنی [R2] که در محدوده محله قدیمی نظام آباد تهران در زمینی به مساحت 7809 مترمربع در دست ساخت می باشد در دسته بندی کلی و مقیاس کلان مطالعات منظر شهری حائز سه ویژگی طرح گردیده است :

ایفای نقش به عنوان نشانه شهری 

فضای کالبدی محدوده اطراف مجتمع ایستگاهی بافتی است مسکونی و فرسوده که در نهایت و با رفع معضل فرسودگی، در آینده ای نه چندان دور نیز به بافتی مسکونی و نوساز تبدیل خواهد شد. این محدوده به شکل کنونی و درآینده و براساس ضوابط ساخت و ساز آن، فاقد نشانه ای بوده و این مجتمع ایستگاهی با ویژگی های خود نظیر ارتفاع، کاربری، دسترسی وفرم و... نقش نشانه شهری این محدوده را ایفا خواهد کرد.

ایفای نقش به عنوان نقطه محرک توسعه (کالبدی) و فعالیت 

محدوده مجتمع ایستگاهی شهید مدنی در وضع موجود و علی رغم بهره برداری از ایستگاه مترو، فاقد سرزندگی و فعالیتی مشخص در جذب جمعیت و مسافران مترو است. غالب فعالیت های اقتصادی دراین محدوده در وضع موجود منحصر به فعالیت های محدوده خرده فروشی، سوپرمارکت (در حد نیاز محله) و تعداد محدودی نمایشگاه اتومبیل و تعمیرات وسایل برقی و منزل است. از سوی دیگر این ایستگاه برخلاف بیشتر ایستگاه های متروکه همراه با ایفای نقش تسهیل دسترسی، نقش اقتصادی به جذب جمعیت و ... را نیز داشته اند صرفا" نقش دسترسی ساکنان محدوده خود را داشته و فاقد تحریک نقش اقتصادی و اجتماعی مشخص و نمایانی در محدوده بوده است.

ایفای نقش به عنوان مرکز دیدار اجتماعی و گردشی 

بررسی کالبدی اراضی محدوده طرح نشان می دهد که بافت کالبدی محلات محدوده مجتمع ایستگاهی شهید مدنی در وضع موجود و آینده فاقد فضایی مدیریت شده و دارای امنیت بالای اجتماعی جهت فعالیت ها ودیدارهای فرهنگی و گذران اوقات فراغت به همراه مرکزیت خرید تجاری است. احداث مجتمع ایستگاهی با کاربری های تعریف شده در طبقات آن می تواند پاسخگوی نیاز محدوده در زمینه های پیش گفته باشد.

در مقیاس خرد دید و منظر شهری از بیرون این مجموعه پس از ورود از سمت میدان امام حسین به داخل خیابان شهید مدنی، این ساختمان با ارتفاع حدود 35 متری و طرح متفاوت در معرض دید خواهد بود که سبب جلب توجه مردم و ورود آنها به داخل واحدهای تجاری خواهد شد که طبقات 1-، همکف و اول را اشغال کرده است.

ورودی اصلی مجموعه که ارتباط عمودی واحدهای تجاری و مترو در آن واقع شده در محور عمود بر خیابان شهید مدنی و به صورت شاخص، جلب نظر خواهد کرد. ضمن این که دو ورودی فرعی مجزای مجموعه در خیابان شهید لسانی سایر دسترسی های عمودی مجموعه را تأمین خواهد کرد. در داخل مجتمع، پس از ورود دو پله برقی که به صورت ضربدری به سمت بالا وپائین حرکت می کنند.جابجاکننده جمعیت داخل قسمت های تجاری خواهند بود. در بخش مرکزی یک فضای وید برای گشایش عمودی فضاها و احساس عظمت داخلی مجتمع وجود دارد که پله برقی ها در داخل آن بالا می روند. ضمن این که نورگیری بخشی از فضاهای طبقات فوقانی نیز از طریق این فضا انجام می گیرد.

در طبقات فوقانی وید میانی به صورت پلکانی از عرض عقب رفته و یک مخروط دید مناسب برای واحدهای تجاری و راهروهای آن در طبقات همکف و اول ایجاد می شود. در بالای این فضا نیز نورگیرهای هرمی شکل در داخل مجتمع ایجاد بازی نور و سایه خواهند کرد.

در چشم انداز خارجی طرح هم دو توده حجمی کلی وجود دارد که توده پائینی بزرگ تر است و طبقات تجاری را تشکیل می دهد و دیگری در بالا با کمی عقب رفتگی بر حجم زیرین سوار شده است که با مصالح متفاوت، جلوه فوقانی ساختمان را افزایش می دهد.

از درون فضای میانی ساختمان به سمت محوطه باز زمین در کناره خیابان شهید مدنی نیز منظر مناسبی ایجاد می شود اما بیشتر توجه پروژه بر تظاهر خارجی و برون به درون است تا بتواند جمعیت بیشتری را به داخل جذب کند.

دیگر پروژه های شرکت

منابع اینترنتی :

http://www.amood.com