بازسازی منزل مسکونی آقای امینی

Interior Design And Renovate Of Amini House

گزارش خطا

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

آقای امینی

نظارت :

شرکت مهندسین سومه

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

شرکت مهندسین سومه

طراح فاز یک :

شرکت مهندسین سومه

طراح فاز دو :

شرکت مهندسین سومه

مشاور طراحی داخلی :

شرکت مهندسین سومه

عکاس : فرهاد توکلی
تیم طراحی | همکاران پروژه :

فرزاد رستمی فر، علیرضا شهامت نژاد

اطلاعات کلی

سال : 1390/2012
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی
مساحت پروژه : 195 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، زعفرانیه، خیابان روستائیان، خیابان دهقان

شرح

تخریب خانه باغ‌های خاطره انگیز و نه چندان قدیمی شمال تهران در طی دو دهه اخیر و به خصوص دوران پس از جنگ ، یکی پس از دیگری ساکنین مستغلاتی نشین شمال تهران را آپارتمان نشین و دیگر گونه ساخته است.

فرآیندی که علیرغم ظاهر پر زرق و برق اش عاملی در نهایت در خلاف جهت مولفه‌های توسعه بوده و شهروند غیر مالک را نیز از حداقل حقوق شهروندی اش شامل بهره مندی از دید و منظر گشوده و محیط‌زیست در خور و پیاده راه محروم کرده است. صرف نظر از اقتضای رشد جمعیت و بازار سرمایه که چون تیغی دو لبه در جهت واگرایی و یا همگرایی بر مولفه‌های موثر بر توسعه تأثیرگذار است حضور نگرش معمارانه بر طرح و ایجاد فضای منفی و یا مثبت نیز نقشی تامل برانگیز و تعیین کننده خواهد داشت. بازسازی خانه امینی واقع در محله زعفرانیه تهران، به فرآیند بازسازی یک واحد مسکونی در مجموعه‌ای  می پردازد که از نمونه های تبدیل یک خانه باغ به مجتمع آپارتمانی بوده است.

 محور اصلی فرآیند طراحی بر مبنای باززنده سازی فضای نوستالژیک و هویت متعلق به خانه قدیمی استوار است و سعی دارد واحد آپارتمانی را مطابق با نیازهای فضایی عملکردگرا احیا کند.در این روند ایجاد تقارن و تفکیک فضایی روز و شب در کنار به کارگیری نمادهایی طبیعت گرا با تفکری مینیمالیستی (minimalism) به دنبال عینیت بخشیدن به مبانی فکری در قالب یک تجربه فضایی جدید است.