مجموعه مسکونی جلفا

Jolfa Residential Complex

گزارش خطا
معمار مسئول : علی اکبر صارمی
شرکت معماری : مهندسین مشاور تجیر
نوع پروژه : داخلی

طرح مجموعه‌ی مسکونی جلفا در محلۀ جلفای اصفهان طراحی و ساخته شد.

برچسب ها
برچسب ها :
اصفهان مجموعه مسکونی مسکونی معماری جمهوری اسلامی علی اکبر صارمی مهندسین مشاور تجیر مجموعه مسکونی جلفا Jolfa Residential Enclave

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

علی مانی

تیم طراحی | همکاران پروژه :

جواد بنکدار، محمد تقی رادمرد

اطلاعات کلی

سال : 1366-1368/1987-1989
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، مجتمع
مساحت پروژه : 1800 مترمربع
آدرس : ایران، اصفهان، محلۀ جلفا

شرح

این مجموعه به سال ۱۳۷۱ خورشیدی برنده‌ی اول مسابقه‌ی بهترین طرح معماری وزارت مسکن و شهرسازی شد. طرح به لحاظ پرداختن به فضای محیطی و طراحی فضاها با الهام از معماری سنّتی ایران جزو کارهای تاریخ‌گرای صارمی است. او در شرح پروژه چنین می‌نویسد:

در این خانه هندسه‌ی موزون پلان، تقسیم‌بندی کلی خانه‌ها را به‌ وجود آورده است. کوچه‌ی وسط این خانه‌ها به ‌صورت یک بن‌بست ارتباط بین خانه‌ها را برقرار می‌سازد و هر کدام از خانه‌ها نیز در تقسیم‌بندی درونی، از نظم سه‌گانه‌ای تبعیت کرده‌اند که در معماری گذشته‌ی خانه‌های اصفهان مشاهده می‌شود: به ‌صورت یک ایوان یا تالار و یا اتاق اصلی در وسط و دو گروه اتاق دیگر در دو طرف. فضاهای داخلی و اتاق‌ها به ‌صورتی کامل طراحی شده‌اند، به طوری‌که هیچ‌کدام پس‌مانده‌ی فضاهای دیگر نباشند. از طرفی دیگر، پرداختن به هندسه‌ی متقارن در نقشه‌ها و ارجاع به معماری گذشته کافی نیست. در این زمینه، هندسه ممکن است نظمی انتزاعی به وجود آورد، ولی علیرغم شباهت‌های آن با هندسه‌ی معماری گذشته، باز القای وجوهی از هنر گذشتگان که مورد نظر طراح بوده است، تضمین نمی‌شود. بنابراین، در خانه‌های جلفا، علاوه بر رعایت اصولی از معماری گذشته در پلان‌ها، سعی شده است تا از عناصر معماری گذشته به‌گونه‌ای در کل معماری استفاده شود که بتوان کل مجموعه را به‌خوبی در یک محله‌ی قدیمی نشاند. [...] در طراحی این خانه قسمت‌هایی که با توجه به معماری گذشته‌ی ایران شکل گرفته، به طور نمادین در ذهن کودکان نقش خواهد بست و مسلماً نوعی خاطره برای آنان ایجاد خواهد کرد. کوچه‌ی مشترک داخلی امکان بازی بچه‌های همسایه را در مکانی مأنوس به‌ وجود می‌آورد که در عین حال از نظر سروصدا مزاحمتی برای ساکنان فراهم نمی‌آید و در تعدادی از خانه‌ها نیز کدبانوی خانه می‌تواند از طریق پنجره‌ی آشپزخانه‌ی خود این حیاط را زیر نظر داشته باشد.

آنچه در وهله‌ی اول از ترکیب احجام و فضاهای ساختمان برداشت می‌شود، بیان حال و هوای معماری گذشته به شیوه‌ی مدرن است و عنصر غالب این داستان خاطره و فضاهای آشناست با این فرض که این فضاهای آشنا ما را در دام سنّت‌گرایی نمی‌اندازد. به خصوص در آنجایی ‌که با یک دید آشنا، طراح در پی خلق و ترکیب فرم‌ها و ترکیب مصالح و بازی سیرکولاسیون به خصوص در امتداد فضای حیاط ‌مرکزی ساختمان با فضاهای سرپوشیده است. بیان معماری صارمی در طرح خانه‌ی جلفا به ‌صورت اندیشمندانه‌ای در طرح ساختمان‌های فرهنگستان نیز به کار رفته است.

دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت

منابع اینترنتی :

www.alisaremi.com