خانه افشار

Afshar House

گزارش خطا
معمار مسئول : علی اکبر صارمی
نوع پروژه : داخلی

خانه افشار در زعفرانیه تهران در زمینی شیب دار برای خواهر خود معمار طراحی و ساخته شد.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران معماری پهلوی دوم مسکونی علی اکبر صارمی خانه افشار Afshar House

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

صارمی


تیم طراحی | همکاران پروژه :

جواد بنکدار، محمد تقی رادمرد

اطلاعات کلی

سال : 1353-1355/1974-1976
دوره تاریخی : پهلوی دوم
کاربری : مسکونی
مساحت پروژه : 200 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، انتهای زعفرانیه، کوچه روشن یکم

شرح

کارفرمای خانه خواهر صارمی بود. صارمی در شرح این خانه چنین می نویسد:

” در این پروژه سعی شده دو بخش عملکردی و معمارانه از همدیگر تا حدودی جدا شده و هر کدام استقلال خود را داشته باشند. رابرت ونتوری از استقلال نما صحبت می کرد، ولی در اینجا از استقلال ”معماریت معماری“ صحبت می شود. شاید چنین نکته ای در مباحث معماری مدرن ثقیل به نظر آید چون در آن تفکر، فرم از عملکرد پیروی می کند و چیزی بنام ”معماریت“ وجود ندارد. شاید بتوان این کلمه را “Architecturality” ترجمه کرد. مسلماً چنین بحثی را جز در مصداق واقعی و عینی نمی توان دنبال کرد. بنابراین در خانه افشار لایه بیرونی همان لایه معمارانه است که با ستون های آزاد و سطوح متقاطع تعریف شده و سقفی نیز بر روی خود ندارد که آن را به اصطلاح بشود ایوان نامید. در پشت این مجموعه بخش عملکردی قرار گرفته که شامل دو طبقه ساختمان با اتاق پذیرایی، آشپزخانه و ناهارخوری و خواب و انبار و غیره است. این دو بخش با هم ترکیب شده اند و کل خانه را به وجود آورده اند.

از دوران بعد از انقلاب تا کنون این خانه در اجاره سفارتخانه های مختلف بوده از جمله سفارت هلند که خانم کاردار سفارت که خود نقاش و هنرشناس بود می گفت این خانه مرا یاد خانه ریتولد و گروه داستیل “De Stijl” در هلند می اندازد. گفتم درست حدس زده اید زیرا آن گروه در هلند به دنبال آفرینش فضا و فرم های انتزاعی و آبستراکت بودند. و آبستراکشن یک مفهوم جهانی است که کاندینسکی نقاش روس آن را بیشتر منبعث از شرق می دانست تا غرب و بنابراین پرداختن به جهان انتزاعی، هنرمندان را در چهارگوشه جهان به هم پیوند می دهد و به قول خانم کاردار، خانه ریتولد همانقدر ایرانی می تواند باشد که خانه افشار هلندی.“ زمین این خانه در انتهای زعفرانیه قرار دارد و با شیب تندی به کوچه روشن و سپس کوچه فیروزکوه می رسد. عرض ساختمان این خانه 9 متر و طول آن حدود 20 متر است.

به پیشنهاد دکتر ایرج اعتصام از پیشکسوتان معمارى کشور، براى حفظ خانه افشار از خطر تخریب،ثبت (در لیست آثار ملى میراث فرهنگى به عنوان اثرى از میراث معاصر کشور) در سازمان دوکومومو (do.co.mo.mo)که حافظ میراث معمارى معاصر مدرن در سطح بین المللى است پیگیری های لازم صورت و این مهم انجام گردید.

دیگر پروژه های معمار

منابع اینترنتی :

www.alisaremi.com