نادر اردلان

Nader Ardalan

گزارش خطا
وب سایت : www.ardalanassociates.com/
پست الکترونیکی : nader.ardalan@gmail.com
زمینه کاری : معمار، نویسنده
تاریخ تولد : 1318
شهر تولد : تهران
جنسیت : مرد
ملیت : ایران
تحصیلات : کارشناسی ارشد

وی به سال 1961 میلادی (1340 خورشیدی) از انستیتوی تکنولوژی پیتسبورگ پنسیلوانیا به دریافت لیسانس معماری نائل آمد و بعد از آن در سال 1962 میلادی (1341 خورشیدی) از دانشگاه هاروارد فوق لیسانس گرفت.

ادامه در ویکی پدیا
برچسب ها
برچسب ها :
نادر اردلان

شرح

در سن هفت سالگی به همراه خانواده اش به آمریکا مهاجرت نمود. او بین سال های 1343 و 1345 خورشیدی در شرکت ملی نفت ایران در مسجد سلیمان مسئول معماری و مدتی هم در شرکت معماری عبدالعزیز فرمانفرمائیان و همکاری به عنوان طراح ارشد مشغول به کار بود. و به مدت 5 سال از سال 1346 خورشیدی تا 1351 خورشیدی در دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس معماری مشغول بود. او در کارنامه نظری خود چندین مقاله و کتاب ارزشمند با عنوان حس وحدت: سنت عرفانی در معماری ایران چاپ دانشگاه شیکاگو به سال 1352 خورشیدی (1973) را دارد.

اردلان در نوشتن لایحه ی قانون سکونت، مصوب در کنفرانس ونکوور سازمان ملل در مورد مسکن انسانی ، نقش استراتژیک داشت. او همچنین یکی از اعضای بنیانگذار جایزه ی معماری آقاخان بود و در تعدادی از سیمنارهای آن نیز حضوری فعال داشت.

در سال 1355 مهندسین مشاور «ماندالا» را تاسیس نمود و از کارهای مهم آن دوره دانشگاه بوعلی سینا همدان , پردیسان و شهر جدید ماهشهر را می توان نام برد.

نادر اردلان در چندین پروژه تخصصی از جمله طرح جامع بندر شاهپور (امام فعلی )، طرح جامع دانشگاه بوعلی سینای همدان و برنامه ریزی طرح استادیوم و مرکز آموزشی مجموعه‌ی آزادی تهران شرکت داشته است.

عمده ی شهرت و محبوبیت اولیه نادر اردلان بیشتر به خاطر طرح مباحث نظری در مورد معماری سنتی ایرانی است، با این فرض که او خود را اساس تئوریسین نمی داند. مبانی فکری او تحت تاثیر افرادی نظیر یان مکهارگ (Ian McHarg) ، لویی کان و با نقش پر رنگ سید حسین نصر صورت گرفت. او از یان مکهارگ گرایش به طبیعت و اکولوژی را آموخت، لویی کان آموزه های او را به سمت تاریخ گرایی و روح معنوی و فرهنگی معماری و اندیشه های سید حسین نصر او را به عرفان و معنویت اسلامی سوق داد. لذا فلسفه ی طراحی و معماری اردلان را می توان امتزاجی از طبیعت و فرهنگ در طراحی نام گذاری کرد. او معتقد است که طرح خوب در تطبیق اکولوژیکی با محیط و ارتباط فرهنگی با مردم، قوانین و تشریفات آن ها و نظام های اعتقادی شان ریشه دارد. او بر این عقیده است که مطالعه ی اکولوژی ، تا حد زیادی با اهمیت فوق العاده ی ظهور یک حس آگاهی که اصل "گایا" نامیده می شود، سر و کار دارد. برای او جنبه های فرهنگی طراحی ، بسیار روحانی و قیاس ناپذیرند، و یکی از عوامل تاثیرگذار آن را آشنایی و همکاری با لویی کان می داند.


مسابقات

جوایز

نشریات

معمار مسئول پروژه های