بهرام شیردل

Bahram Shirdel

گزارش خطا
زمینه کاری : معمار، نویسنده
تاریخ تولد : 1330 / 03 / 31
شهر تولد : تهران
جنسیت : مرد
ملیت : ایران
تحصیلات : کارشناسی ارشد

وی در سال ۱۹۷۸ میلادی (1357خورشیدی) از دانشگاه تورنتو کانادا در رشته معماری فارغ‌التحصیل شد. وی در سال ۱۹۸۲ میلادی (1361 خورشیدی) دوره تخصصی معماری را در آکادمی هنری کرنبروک در ایالت میشیگان آمریکا، زیر نظر دانیل لیبسکیند گذراند.

ادامه در ویکی پدیا
برچسب ها
برچسب ها :
بهرام شیردل

سمت فردی

عضو هئیت تحریریه : مجله معماری و هنر 2A

شرح

 اولین فعالیت حرفه‌ای وی همراه با تاسیس دفتر معماری " مهندسان مشاور آکس رونو " در لس‌آنجلس بود و پس از آن با عنوان " مهندسان مشاورشیردل و کینیپس " در شهر لندن به فعالیت خود ادامه داد. این دفتر از سال 1376خورشیدی و با نام " مهندسان مشاور شیردل و همکاران " در تهران فعالیت معماری خود را دنبال نموده است. این دفاتر پروژه های معماری خاص و شاخصی را درآمریکا، انگلیس، ژاپن، چین، برزیل،کانادا، ایران و 9 کشور دیگر به انجام رسانده اند.

بهرام شیردل علاوه بر انجام پروژه‌های حرفه‌ای معماری، به عنوان مدیر و استاد برنامه تخصصی طراحی معماری در مدرسه  AAلندن و همچنین به عنوان استاد در " انستیتو معماری کالیفرنیای جنوبی " دانشگاه هاوارد و دانشگاه های دیگری در آمریکا و اروپا به تدریس معماری پرداخته است. او درسال ۱۹۷۹میلادی (1358 خورشیدی) موفق به دریافت مدال نقره «کریستوفر رن» از انجمن صنفی معماران کانادا و نماینده ملکه بریتانیا و در سال 1994 میلادی (1373 خورشیدی)موفق به دریافتنشان طلا شهرسازی شهر جدید شانگلیو در چین شد. معماری او بارها در نشریات و نمایشگاه های مختلف دنیا در معرض نمایش قرار گرفته است. که از آن میان می توان به ارائه نمایش پروژه های شهر ونیز او در بینال ونیز به سال 1984 میلادی (1363خورشیدی) اشاره نمود.

مباحش و اندیشه های شیردل را باید درتحولات معماری بعد از دیکانستراکشن و عمدتا معماری فولدینگ و هندسه فولد جستجوکرد. او آشنا به مباحث نظری معماری است، ولی نظریه پرداز به معنای اخص واژه نیست ونباید از او انتظار بیان مباحث نظری معماری را داشت. مبانی نظری او در حیطه زیبایی شناسی و تحول فرم دور می زند و اینزیبایی شناسی، ریشه در تکنولوژی و برنامه های پیشرفته کامپیوتری دارد. پروژه های اولیه او به خصوص پروژه مرکز گردهمایی نارا، به خاطر بیان ایده نو و پیشتاز بودن مباحث طرح شده، توانست در محافل معماری غرب جایگاهی بیابد. ولی بعد از حضور او درایران از سال 1374 خورشیدی، به نظر می رسد بالندگی دوران قبلی خود را از دست داده است و نباید از او انتظار آوانگارد بودن را داشت. به هر حال او معمار مهمی است ونمی توان نقش مثبت شیردل را در محیط دانشگاهی ایران نادیده گرفت. حضور او درایران، بالندگی معماران جوانی را به همراه خواهد داشت که شاید اگر خوش بینانه به موضوع بنگریم، این معماران (نسب سوم معماران معاصر) بتوانند جایگاهی برای معماری ایران در تاریخ معماری جهان ایجاد نمایند.

مسابقات

جوایز

نشریات