معیارهایی برای طراحی و ساخت بناهای بلند

گزارش خطا
نویسنده : محمود گلابچی
محل انتشار : نشریه هنرهای زیبا 10
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
شماره : 9
زمان انتشار : تابستان 1380

هر چند طرح يك ساختمان بلند حاصل نهايی فرآيند پيچيده ای است كه عناصر آن بر هم تاثير متقابل دارند و عوامل متعددی از جمله ويژگی های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در آن موثرند، اما با رعايت اصول و معيارهای حاصل از پژوهش های بنيادی و كاربردی در زمينه طراحی معماری، سازه و شهرسازی (در صورتي كه با تدوين و اجراي سياست گذاری های لازم در ساير زمينه ها همراه گردد) می توان امكان استفاده مناسب و مطلوب از بناهای بلند را ايجاد نمود. به طور كلی با توجه به شرايط خاص قرن حاضر استفاده مناسب و البته مشروط از ساختمانهای بلند را می توان راه حلی واقع گرايانه و مطلوب جهت اسكان مردم و تامين ساير نيازهای مرتبط با فعاليتهای اجتماعی واقتصادی در شهرهای بزرگ دانست.
اين تحقيق نشان می دهد ساختمانهای بلند می توانند در شرايط مناسب به صورت مطلوبی جوابگوی نيازها و ضرورت های محيط باشند. ساختمانهای بلند مرتبه علاوه بر استفاده برای هر يك از كاربردهای مسكونی، تجاری و اداری می توانند به صورت مناسبی براي عملكردهای تلفيقی نيز مورد استفاده قرار گيرند و از آنها برای مركزيت بخشيدن به فعاليتهای مرتبط با يكديگر استفاده نمود.
براساس اين تحقيق بكارگيری فرمهای ساده و منظم علاوه بر كمك به پايداری و ايستايی ساختمان، سبب افزايش ايمنی در بناهای بلند می گردد. وجود نظم و تركيب مناسب با ساختمانهای اطراف، تقارن، تعادل و وحدت از عوامل موثر در ايجاد فرم و نمای بصری مطلوب بناهای بلند می باشند. برای ايجاد مقياس انسانی و مطلوب نمودن فرم بنا می توان در فضای اطراف ساختمان با ايجاد عمق ديد نسبت به ساختمان ارتباط مطلوبی بين فرم و بيننده بوجود آورد.
اين تحقيق با استفاده از مطالعات نظری، بررسی و تحليل تحقيقات انجام شده قبلي در اين زمينه، بررسی و نقد ديدگاه های مختلف ارائه شده در ارتباط با ساختمان های بلند، مطالعات ميدانی و تجزيه و تحليل نتايج حاصل از آن براساس شاخص های مورد مطالعه اعم از معماری، سازه، شهرسازی، اقتصاد، ايمنی و محيط زيست صورت گرفته است.

(642.6 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مسابقات

جوایز

نشریات