طراحى سايه بان الگو در بوشهر

گزارش خطا
نویسنده : محمد‌حسین آیت‌اللهی، امین محمدی
محل انتشار : نشریه صفه 54
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 21
شماره : 54
زمان انتشار : پاییز 1390

تابش شديد و مستقيم آفتاب بر سطوح خارجى بازشوها و تبادل حرارت ايجادشده، ناشى از تابش در فضاى پشت شيشه با فضاى داخلى، موجب مصرف انرژى بيشتر، براى ايجاد آسايش درون يك فضا، خواهد شد. اين در حالى است كه، ايجاد سايه بان هاى مؤثر خارجى مى تواند كمك شايانى در جلوگيرى از بوجود آمدن چنين وضعيتى در فضاى داخل كند. در روند طراحى يك سايه بان مؤثر خارجى، در اقليم گرم و مرطوبى همانند بوشهر، كه بتوان از آن در محاسبة سايه بان كلية پنجره هاى واقع در آن جهت و آن محل استفاده كرد، اين سؤال مطرح مى شود كه، چگونه مى توان سايه بانى طراحى كرد كه، با آن هم در فصول گرم سال حداكثر استفاده از سايه مورد نياز حاصل شود و هم در فصول سرد سال از آفتاب مطبوع و مورد نياز براى پنجره ها بهره مند شد؟

در مقالة حاضر با استفاده از داده هاى كمى ده ساله و استفاده از روش نقاب ساية الگى، نقاب سايه براى پنجره هاى جنوبى، شرقى، و غربى يك ساختمان در بوشهر و با استفاده از اين نقاب سايه ها، سايه بان الگو براى پنجره هاى هر جبهه از ساختمان طراحى شده است كه، از اين سايه بان هاى الگو مى توان در طراحى كلية سايه بان هاى واقعى مورد نياز براى ساختمان ها در بوشهر استفاده كرد. همچنين در اين مقاله، كوشش شده صحت روش نقاب ساية الگى و عملكرد سايه بان هاى طراحى شده به اين روش، در مدلى سه بعدى و با استفاده از نرم افزار رايانه اى اكوتكت و داده هاى كمّى يك ساعته مربوط به وضعيت تابش در طول يك سال در بوشهر، ارزيابى شود. با استناد به نتايج حاصل از اين ارزيابى، در گرم ترين و سردترين ايام سال، عملكرد سايه بان ها و صحت روش نقاب ساية الگى در طراحى را تأييد مى شود.

(2.8 مگابایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

محمدى، امين، طراحى دانشكدة معمارى دانشگاه خليج فارس بوشهر با رويكرد اقليمى، رسالة كارشناسى ارشد معمارى، دانشگاه يزد، 1387.

رازجويان، محمود، آسايش به وسيلة معمارى همساز با اقليم، تهران: دانشگاه شهيد بهشتى، 1367.

كسمايى، مرتضى، اقليم و معمارى، تهران: شركت خانه سازى ايران، 1367.

رسايى كشوك، سام، شكوه ابوشهر، بوشهر: انتشارات شروع، 1384.

طاهباز، منصوره. « طراحى سايه در فضاى باز». در مجلة هنرهاى زيبا ،(دانشگاه تهران)، ش 31، (1385)، ص 38-27.

معاونت نظام مهندسى و اجراى ساختمان، وزارت مسكن و شهرسازى، مقررات ملى ساختمان ايرا ن مبحث نوزدهم: صرفه جويى در مصرف انرژى، 1381.

Evans, Martin, Housing, Climate & Comfort, London: The Architectural Press,1980.

Givoni, Baruch, Man, Climate and Architecture, Applied Science Publishers, 1976.

Hyde, Richard, Climate Responsive Design, a Study of Building in Moderate and Hot Humid Climates, Spon Press, 2000.

Olgyay, A. & V. Olgyay, Design with Climate: Bioclimatic Approach to Architectural Regionalism, U.S.A: Princeton University Press, 1963.

Olgyay, A. & V. Olgyay, Solar Control & Shading Devices,U.S.A: Princeton University Press, 1976.

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/