يادی از دروازه قرآن

گزارش خطا
نویسنده : حمیدرضا شریف
محل انتشار : نشریه صفه 34
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 12
شماره : 34
زمان انتشار : بهار، تابستان 1381

در نوشتار حاضر ضمن معرفی انواع دروازه ها، به معرفی و تجزیه و تحلیل دروازه قرآن شیراز پرداخته و ویژگی های آن مورد بررسی قرار گرفته است.

دروازه قرآن به عنوان یكی از دروازه های شهری شیراز مطرح بوده ولی ضمن مطالعات انجام شده، این دروازه با ویژگی های خاص، به عنوان یك دروازه سمبلیك، در راستای اعتقادات مذهبی مردم به وجود آمده كه با توسعه و گسترش شهر و از بین رفتن حصار شهر در اواخر دوره قاجار، نقش دروازه شهری پیدا نموده است.

نقش ارتباطی و موقعیت خاص و ویژه دروازه قرآن یعنی تنگ ا... اكبر كه تنها راه ارتباطی جلگه شیراز با قسمت های شمال باختری فارس بوده، تاثیراتی كه مكان و محیط پیرامون آن بر روی مسافران می گذارد، همراه با اهداف و انگیزه های فرهنگی و مذهبی باعث تجلی یافتن احساس، مسافران در معماری این بنا گردیده است و این دروازه سمبلیك شهر شیراز را از ارزش خاصی برخوردار نموده است.

در سال های اخیر به جهت گسترش و تعریض مسیر ورودی شهر، بدون توجه به فلسفه وجودی دروازه قرآن و با طراحی نامناسب (از نظر مفهوم معنوی) این بنای با ارزش به صورت یك عنصر شهری، به دور از مسایل معنوی، در كنار مسیر ورود به شهر همانند دیگر كالبدهای معماری قرار گرفته است.

نوشتار حاضر، سعی دارد كه بتواند با مداقه و تعمق به این بنا، سهم كوچكی در جهت چگونگی دخل و تصرف در بناها و بافت های با ارزش تاریخی و فرهنگی این مرز و بوم داشته، تا قبل از ارایه و پیاده نمودن هر طرحی در این گونه بناها و بافت های اطراف آن ها علاوه بر بعد كالبدی و مادی بنا به بعد معنوی و فلسفه وجودی آن توجه شود.


مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

https://www.sid.ir/fa/journal/index.aspx