ویلا رج

Raj Villa

گزارش خطا
معمار مسئول : ایمان معمار، علی راهی
نوع پروژه : داخلی

در طراحی این ساختمان ویلایی سعی بر آن شده با توجه به تجربه کارفرما در خانه قبلی خود و عدم رضایت ازفضاهای موجود در آن و نیز علاقه مندی و تاکید کارفرما مبنی بر حفظ و ایجاد محرمیت در معماری داخلی و حجم کلی ساختمان ، بر اساس نیاز ها و هماهنگ با سلیقه و سبک زندگی ایشان به کمبودهای کمی و کیفی فضایی آن پاسخ داده شود.

برچسب ها
برچسب ها :
مسکونی ویلایی هرمزگان معماری جمهوری اسلامی ویلا رج ایمان معمار علی راهی دفتر معماری آفرینش طرح پایدار کیش جایزه معماری داخلی ایران یازدهمین جایزه معماری داخلی ایران

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

مسعود رجبی

اطلاعات کلی

سال : 1396/2017
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 252 مترمربع
آدرس : ایران، هرمزگان، کیش

شرح

ایده طراحی

معماری ایجاد شده در این پروژه می بایست از سه فیلتر، رعایت قوانین حاکم بر منطقه (ضوابط شهرسازی)، تامین خواسته ها و نیازکارفرما ( داشتن ساختمانی مدرن و در عین حال توجه به معماری سنتی ایران و کاربردی بودن فضاهای داخلی پروژه)، سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه (گرما و تابش شدید آفتاب)، عبور میکرد که در نهایت تأثیر هر کدام از این عوامل  به سهم خود بر روی معماری پروژه منجر به شکل گیری ایده اصلی طرح یعنی تلاش برای  پاسخگویی به چالش های پیش رو شد.

۱-    برای رعایت ضوابط شهرسازی منطقه مبنی بر لزوم شیبدار بودن سقف ساختمان به صورت شیب دو طرفه تصمیم به ایجاد شیب دوطرفه در نمای شرقی و غربی  گرفته شد.

۲-    جهت تامین نیازهای کارفرما ( ایجاد فضاهایی کاربردی، حفظ محرمیت در یک ساختمان مدرن) :

–    در طراحی پلان تلاش شد ضمن توجه به خواسته های کمی و کیفی کارفرما از فضاهای داخلی با ایجاد فضا های عمومی و خصوصی به حفظ محرمیت در داخل ساختمان پاسخ داده شود.

–    در شکل ظاهری ساختمان تلاش شد از طریق ترکیب دو حجم ساده،  نمایی مدرن به وجود آید، در نمای بیرون به دلیل نزدیک بودن ساختمان به حریم خیابان و وجود ارتباط بصری مستقیم از بیرون به داخل ساختمان تلاش شد با استفاده از یک عنصر معماری به نام شناشیر که پیش تر در معماری جنوب ایران استفاده میشد، پوسته آجری ایجاد شود تا به حفظ محرمیت کمک شود.

۳ –    برای سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه :

–    استفاده از یک عنصر معماری رایج در معماری جنوب ایران به نام شناشیر که سبب جلوگیری از تبادل سریع حرارتی به خاطر واسط بودن بین فضای داخل و بیرون، تصفیه نور و جلوگیری از نفوذ نور خیره کننده، ایجاد سایه روی بازشوها و بدنه ها، کاهش رطوبت از طریق کنترل جریان هوا، هدایت باد به سمت فضای داخلی و امکان بهره بردن از تهویه دوطرفه، خواهد گردید.

–    ایجاد حداکثر باز شو در نمای شمالی و جنوبی ساختمان جهت تهویه مطلوب

–    استفاده از مصالح آجر در پوسته و نمای ساختمان به دلیل ظرفیت حرارتی بالا

–    استفاده از رنگ روشن در نمای ساختمان

–    ایجاد دیوارهای دوجداره خارجی جهت به حداقل رساندن تبادل حرارتی داخل و خارج ساختمان

منابع اینترنتی :

http://csdoffice.com

https://www.archdaily.com