سه منظر، یک خانه،‌ ویلای مشا

Mosha House

گزارش خطا
نوع پروژه : داخلی

خلق سه فضای مکعبی شکل در راستای طولی سایت پروژه با چرخش آنی حول پله مرکزی به یکباره تمام آن چیزی بود که به نیازهای پروژه و خلق ساختاری نو پاسخ می‌داد.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران جایزه معمار مسکونی ویلایی معماری جمهوری اسلامی دماوند ویلای مشا معمار 95 لیدا الماسیان شاهین حیدری مهندسان مشاور معماری موج نو سه منظر، یک خانه،‌ ویلای مشا ویلا مشا

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

یعقوب عابدپور

سازه (طراحی، اجرا) :

یعقوب عابدپور

تیم طراحی | همکاران پروژه :

مریم امان پور، شیدا قطبی، سهیلا زاهدی، ایلناز عشایری، الناز شکروی، فاطمه هنربخش

اطلاعات کلی

سال : 1394-1395/2015-2016
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 260 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، دماوند ، مشا

شرح

گرایش انسان به طبیعت و زندگی در شهرهای بزرگ و آلوده همچون تهران او را به جستجوی آرامش در حومه های کوهستانی فرا می خواند. دشت مشا در شمال تهران و در دامنه کوه‌های البرز قرار گرفته است. سایت پروژه در شیب تند کوهستان و در دشت مشا قرار دارد جایی که منظره بی‌نظیر و شگرفش همراه با حس آزادی و تعلیق الهام بخش طراحی خواهد بود.

درگام نخست به بررسی تیپولوژی ویلاهای منطقه در بسترهای مشابه پرداختیم. آنجا که ساختمان‌ها با کشیدگی در پهنای زمین قسمت عمده زمین را اشغال نموده و باقیمانده آن نیز به احداث پله‌های ارتباطی مابین ترازهای متفاوت اختصاص یافته است، تیپولوژی موجود، پتانسیل‌های بالقوه سایت را نادیده انگاشته است و چیزی بیشتر از زندگی در آپارتمان‌های شهری نیست. ما به دنبال از میان بردن مرزهای انسان و طبیعت بودیم چیزی همانند یکپارچگی درون و برون و برانگیختن احساساتی چون لذت تعلیق و آزادی در فضای معلق درون و برون بنا در میان کوهستان.

محافظت از فضای سبز و افزودن به آن در طبقات که هر کدام از سایت مجموعه جدا شده و بالکنی به منظرهای مختلف روبرو خواهد بود.جایی که تراس‌ها سقف های فضاهای زیرین هستند. شیب تند زمین و برآمدن کنسول‌های عمیق سازه از درون آن احساس معلق بودن را در شما بر می انگیزد . سه بحش از زندگی – ورزش و تفریح ، معاشرت ، استراحت- هر کدام در میان یکی از مکعب‌ها می باشد.

بهره گیری از منظر کوهستان ما را بر آن داشت تا از پنجره های سراسری از سقف  تا کف استفاده نماییم و تصویر پانورامای مقابل را در سه فریم متفاوت و در سه طبقه تقسیم کردیم .چیزی که فراتر از پنجره است،اینها تابلوهای زنده(دینامیک)ای هستند که فعالیتهای زندگی را در مجاورت آنها شکل دادیم.و درون و برون بنا را به هم آمیختیم. در مجاورت نخستین تابلو جایی که بر آمدن خورشید از میان کوه‌ها را می نگرید به ورزش، شنا و تفریح   می پردازید و در مجاورت دیگری از طلوع تا غروب آفتاب جایی که رقص نور و سایه با احجام ساده ی بنا تکاپوی زندگی را با شما تقسیم می‌کند به معاشرت می پردازید و در نهایت و در بالاترین و آرام ترین بخش ویلا و در مجاورت تابلوی پایانی جایی که نقش کوه و ستاره آن را می آراید با شمارش ستاره‌ها به خواب فرو می روید. فصل‌ها در گذارند.

منابع اینترنتی :

https://www.archdaily.com