گالری – رستوران مکعب سفید

گزارش خطا
معمار مسئول : مهدی بخشی زاده
نوع پروژه : داخلی

گالری - رستوران مکعب سفید "White Cube "، در شهرک غرب تهران، مجتمع تجاری گلستان، طبقه دوم واقع گردیده است. عملکرد این فضا قبل از تغییر کاربری، یک فرش فروشی متروکه بوده است.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران جایزه معمار فرهنگی معماری جمهوری اسلامی تجاری رستوران گالری معمار 92 گالری – رستوران مکعب سفید گالری رستوران مکعب سفید رستوران مکعب سفید مهدی بخشی زاده

گالری

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

حسن عابدی، علی صدرایی

تیم طراحی | همکاران پروژه :

نوید صدر، گلناز بهرامی

اطلاعات کلی

دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری، رستوران، فرهنگی، گالری
مساحت پروژه : 93 مترمربع
آدرس : ایران، تهران

شرح

گالری - رستوران مکعب سفید "White Cube "، به مساحت 93 مترمربع، در شهرک غرب تهران، مجتمع تجاری گلستان، طبقه دوم واقع گردیده است. عملکرد این فضا قبل از تغییر کاربری، یک فرش فروشی متروکه بوده است.

محل قرارگیری مکعب سفید در مجتمع به گونه ایست که دسترسی آن از راهروهای مرکزی مجتمع و نورگیری آن بوسیله پنجره هایی وسیع و مشرف به حیاط مرکزی مجموعه تامین می شود.

معماری :

آلدو روسی : معماری باید به گونه ای باشد که بتواند عملکردهای مختلفی را دربر گیرد.

موضوع اصلی در طراحی مکعب سفید، چگونگی پرداختن به فضا و معماری به جای پرداختن به موضوع فرعی دکوراسیون و چیدمان بوده است. در واقع سوال اصلی طراحان این بوده که معماری فضای رستوران چگونه می تواند به مخاطب در دستیابی به تجربه متفاوت فضایی یاری رساند.

در نتیجه انجام بررسی ها در یافتن به پاسخ سوال، به جای آغاز فرایند طراحی از خود بنا، از پتانسیل کارفرما که خود از مجموعه داران آثار هنری بود، استفاده شد. نتیجه این رویکرد، طراحی یک گالری بود. یعنی آیا می توان فضای معماری محدود رستوران را به گونه ای ساماندهی کرد که یک گالری هنری نیز باشد؟

نکته اساسی در طراحی گالری، آزاد کردن سطوح دیوارها برای نمایش دادن آثار هنری است. نتیجه این بررسی ها، دستیابی به یک دیاگرام فضایی جهت ساماندهی فضای رستوران و گالری در کنار یکدیگر است به گونه ای که فضاهای خدماتی(رستوران)، در مرکز فضا و با فاصله از کلیه سطوح و سقف به صورت نیمه معلق قرار گرفته باشد. بدین ترتیب محدوده کشیده پروژه به دو قسمت مساوی در طرفین، یکی در سمت راهرو ورودی و دیگری در طرف حیاط مرکزی تقسیم می شود. با بازشدن فضای اطراف آشپزخانه از سه طرف، نور طبیعی از سالنی که سمت حیاط است، به سالنی که در طرف راهرو است، نفوذ کرده و همچنین به گردش هوا و سهوات در رفت و آمد مشتریان و خدمه کمک می کند.

دو راهروی کناری در دو سمت توده اصلی یعنی آشپزخانه، وظیفه ایجاد ارتباط دو سالن را برعهده دارند. ارتفاع بلند این فضا امکان کوتاه تر نمودن سقف آشپزخانه و درنتیجه جدا شدن کامل آن از سقف و کناره ها را فراهم نموده و این آشپزخانه در مرکز رستوران به صورت مکعبی نیمه معلق خودنمایی می کند. دو کانتر در دو سمت آشپزخانه و در دو جهت مخالف به منظور سرویس دهی بهتر به مراجعین در دو سالن تعبیه شده است.

نورپردازی این مکعب سفید، در سه مرحله انجام پذیرفته است. مرحله اول، تامین نورکافی موضعی برای کاربران با تعبیه منبع نور در بالای هر میز. مرحله دوم، نورپردازی مکعب سفید مرکزی و مرحله سوم ، نورپردازی دیوارهای کناری در جهت تفکیک و خواناتر کردن حجم مکعب سفید مرکزی و جداسازی دیوارها از سقف. با ترکیب و تنظیم شدت نورها، می توان نورپردازی های متنوعی را در ساعات مختلف روز و شب ایجاد نمود.

منابع اینترنتی :

http://www.memarmagazine.com