بازار چارسو

Charsou Bazar

گزارش خطا
معمار مسئول : محمد مجیدی
نوع پروژه : داخلی

 ایده بازار چارسو بر اساس توجه به ظرفیت‏ های نهفته در این بخش از شهر تهران و تجدید حیات دوباره آن از طریق ایجاد یک مرکز تجاری با رویکرد تلفیق فعالیت های تجاری، فرهنگی و تفریحی شکل گرفته است.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران سینما جایزه معمار فرهنگی معماری جمهوری اسلامی تجاری رستوران فروشگاه معمار 95 محمد مجیدی مهندسان معمار بن ‌سار بازار چارسو مجتمع تجاری فرهنگی چارسو مجتمع چارسو

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

امید نیک کیش

نظارت :

مهدی میر خسروی

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

Henza Co.

سازه (طراحی، اجرا) :

جلال الدین سجادیان

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

آزمایش و همکاران

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

پیمان فقیهی


ارائه :

محمد اشکبارصفت، سیما سعادت، مهرنوش صفدری


تیم طراحی | همکاران پروژه :

آوا دهقانی، نیما دهقانی، مهران حق بین، مهدی کامبوزیا، شهرام خسروی، سیما سعادت، مهرنوش صفدری، آناهیتا تبریزی، هومن تهمتن، امیرعلی تفضلی، سمیرا قربانی، ناصر نقدی

اطلاعات کلی

سال : 1391
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری، رستوران، فروشگاه، فرهنگی، سینما
مساحت پروژه : 67150 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، تقاطع خیابان حافظ و جمهوری

شرح

 ایده بازار چارسو بر اساس توجه به ظرفیت‏ های نهفته در این بخش از شهر تهران و تجدید حیات دوباره آن از طریق ایجاد یک مرکز تجاری با رویکرد تلفیق فعالیت های تجاری، فرهنگی و تفریحی شکل گرفته است. موقعیت مجموعه در تقاطع خیابان های جمهوری اسلامی و حافظ به عنوان یک مولفه شاخص شهری و در میان بورس کالاهایی نظیر موبایل، لوازم صوتی و تصویری، لوازم خانگی، کامپیوتر و لوازم جانبی از یک طرف، و با تکیه بر عملکردهایی در داخل مجموعه مانند رستوران‌ها، سالن‌های سینما، فروش محصولات فرهنگی، کافی شاپ و فضای بازی بچهها از طرف دیگر حکایت از اهمیت قرارگیری بازار چارسو در این بخش خاص از شهر تهران است.

بخش مرکزی هر شهر، پر هیاهوترین و دیدنی‏ ترین قسمت آن به شمار می‌آید، و گشت و گذار در بخش مرکزی هر شهر اولین هدف بسیاری از بازدید کنندگان است. در مرکز شهر تهران نیز شاهد مجموعه‌ای بسیار متنوع از بناهای تاریخی، ادارات دولتی، مراکز تجاری، مجموعه‌های فرهنگی، سفارتخانه‌ها و مراکز آموزشی هستیم که حکایت از ظرفیت بسیار بالای این بخش از شهر برای راه اندازی مجموعه‌‏های بزرگ شهری دارد.

 پیش بینی پارکینگ با ظرفیت 1000 اتومبیل، با رفع یکی از مهمترین معضلات مراجعه به مرکز شهر حضور مخاطبان خود را از اقصی نقاط شهر تسهیل می نماید. بر همین اساس حجم ساختمان نیز با لغزش قسمت میانی به 3 لایه تقسیم می‌شود. در قسمت پایین و شفاف شاهد استقرار فروشگاه‌های تجاری بزرگ، در قسمت میانی شاهد قرارگیری فروشگاه‌های تجاری کوچک و در قسمت فوقانی و نیمه شفاف شاهد قرار گیری رستوران و سالن های سینما با چشم اندازی به بافت منطقه هستیم. همجواری لایه میانی در کنار پل هوایی حاکی از ارتباط مجموعه با محیط اطراف است.
 قرار گیری یک void (فضای خالی) بزرگ مرکزی و حرکت متنوع پله های برقی در اطراف آن ضمن ایجاد یک‌پارچگی در میان عملکردهای مختلف، حرکت بین طبقات را برای بازدید کنندگان به یک موضوع و تجربه خاص تبدیل کرده است. با این هدف که مراجعه کنندگان به بخش مرکزی شهر با مراجعه به این بازار تجربه‌ای فراتر از خرید را به خاطر بسپارند.