کافه آیوی

Ivy Cafe

گزارش خطا
معمار مسئول : ندا میرانی
نوع پروژه : داخلی

هدف این پروژه بازسازی فروشگاهی درجنب خیابان و تغییر کاربری آن به کافه بود. این مکان در قبل از بازسازی، فروشگاه لوازم دکوراتیو ساختمانی و در گذشته‌ای دورتر، رستوران بوده است. 

برچسب ها
برچسب ها :
مازندران تنکابن ندا میرانی کافه آیوی

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

فریبا محمدی، شعله توفیقی

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

ندا میرانی، میلاد عابدینی، میرحسین خلیلی گنجگاه، گروه صنعتی ملائى

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

سجاد اشکوری

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

حسن حسن‌نژاد

تیم طراحی | همکاران پروژه :

محمدرضا کهزادی

اطلاعات کلی

سال : 1399/2020
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری، کافه
مساحت پروژه : 80 مترمربع
آدرس : ایران، مازندران، تنکابن

شرح

ایده و توسعه طراحی

آنچه که در این پروژه به عنوان خواسته مطرح شد، معیارهایی همچون صرفه اقتصادی، سریع الاجرا بودن طرح و همچنین نوآوری به جهت خلق فضایی متمایز در شهر بود. فراهم‌کردن تمامی این موارد چالش مهمی را رقم زد. برای حل چالش سوالی که به ذهن ما آمد این بود که: داشته‌های ما در این منطقه چیست؟ داشته‌هایی که هم بتواند به این خواسته‌ها پاسخ دهد و هم جذابیت‌های طراحی را ارتقا بخشد. بدین منظور نیاز به شناخت متریالی حس شد که به تنهایی بتواند ساختار کلی پروژه را شکل دهد و در اجزا و مبلمان فضا نیز نقش مهمی ایفا کند. با این کار تعدد متریال از پروژه حذف و به جای آن تمرکز به سمت خلق عملکرد‌های متنوع با بکارگیری یک متریال متمایل می‌شود. بنابراین چند فاکتور مهم می‌بایست در این انتخاب در نظر گرفته می‌شد، مانند:

1- فراوانی (از این جهت که در تعداد بالا به جهت سطح زیاد پوشش‌دهی موجود باشد.) 2- اقتصادی بودن (که سطح کلی هزینه‌ها با انتخاب آن برای پروژه به صرفه باشد.) 3- ساختارمند بودن (از این جهت که به عنوان یک مدول در طراحی عمل کند) و در مجموع همه‌ی این موارد نیز، نوع استفاده از آن متفاوت باشد.

این پروژه در شمال کشور و در شهر تنکابن واقع شده است. در منطقه‌ی مازندران کارگاه‌ها و کارخانه‌های بلوک‌زنی فراوانی وجود دارد. همین مسئله باعث شد تا بلوک سیمانی به دلیل فراوانی، قیمت مناسب، مدولار بودن و بافت خالص آن انتخاب شود. نحوه‌ی چیدمان متفاوت بلوک‌ها نیز می‌تواند در ایجاد عملکرد‌های گوناگون کمک فراوانی به طرح کند.

متریالی با بافتی متفاوت و رنگی خنثی همانند بلوک، نیاز به مکملی معکوس خود دارد. انتخاب یک بافت گیاهی در کنار آن علاوه بر ایجاد یک تاچ رنگی، بسیار به سرزندگی فضا نیزکمک می‌کند. لذا با توجه به شرایط فضاهای داخلی، گیاهی به نام آیوی انتخاب شد.