ساختمان اداری تجاری پارمیدا

Parmida Commercial-Office Building

گزارش خطا
معمار مسئول : شهاب علیدوست، صونا افتخاراعظم
مدیر پروژه :

مهران توکلی، حسن باقری

نوع پروژه : داخلی
برچسب ها
برچسب ها :
کرج شهاب علیدوست صونا افتخاراعظم دفتر معماری علیدوست و همکاران ساختمان اداری تجاری پارمیدا

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

حسین کشت‌پور

سازه (طراحی، اجرا) :

آرش تدین

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

علیرضا فرجی، آرش بابازاده

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

علیرضا فرجی، آرش بابازاده

تیم طراحی | همکاران پروژه :

امیر نیک‌نفس، خزر علیدوست، حمیده رئوف‌زاده، مهدی بهشتی، سهند محدث، محمود جفرمان، علی تقی بیگی، حامد بختیاری، پریسا پویافرد، رخساره پناهی‌نژاد، ایلیا سالک

اطلاعات کلی

سال : 1397/2018
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری، اداری - دولتی
مساحت پروژه : 6700 مترمربع
آدرس : ایران، البرز، کرج ، فلکه اول گوهردشت

شرح

در ابتدا باید گفت که شکل و هندسه زمین ساختمان اداری تجاری پارمیدا (مثلثی) آن را از اکثر ساختمان های شهری متمایز می کند. طبیعتا این موضوع و چالش های پیرامون آن در فرآیند طراحی پروژه ساختمان اداری تجاری پارمیدا تاثیرگذار بود. پهنای قابل توجه زمین پروژه، همچنین لزوم تاکید در ورودی چشمگیر و راه پله و آسانسور ساختمان، تیم طراحی را قادر ساخت تا ساختمان اصلی را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کند. این عمل ریز نسبت های بهتری از حجم، پویایی و شکل پذیری را برای پروژه به ارمغان آورده است.

در مرحله بعد با استفاده دوگانه از دفتر تجاری در پروژه، ضمن حفظ وحدت کلی در حجم، ویترین های تجاری را نیز از سطوح بالا بخش اداری متمایز نمود. برای دستیابی به این اهداف از قوانین شهری استفاده شده است. این تفکیک کاربرها با تاکید بر مفاهیم و ویژگی های محیط های شفاف، نیمه شفاف و تاریک و روشن حاصل می شود. بر این اساس بر خلاف پوسته تجاری کاملا شفاف، پوسته فضاهای اداری متخلخل و در حجم اصلی گنجانیده شده است.

این پوسته نه تنها بر جداسازی مصارف و کاربردهای ساختمان تأکید می کند، بلکه عملکرد آب و هوایی بسیار موثری در قسمت جنوبی و آفتابی پروژه نیز دارد، بنابراین شفافیت لازم در فضاهای اداری و همچنین کنترل اشعه خورشید را فراهم می کند. در تلاش برای جلوگیری از طراحی استاتیک، طراحان برای طراحی پوسته بیرونی به صورت پویا و ایجاد مثلث های vertex در نمای یرونی از طراحی شبکه ای استفاده کردند.

یکی از مهمترین مزایای این مفهوم ، تنوع بخشیدن به برنامه دفاتر و همچنین شناسایی دفاتر اداری در نمای شهری است. علاوه بر این ، توجه به این نکته ضروری است که استفاده از مثلث های بزرگ در نما ، پوسته را به قطعات مختلف تقسیم می کند، که این خود ناشی از هندسه متفاوت در نقاط مختلف پروژه است که در طراحی و چشم انداز نیز به شکلی ملموس و متفاوت آشکار می شود.

پویایی پوسته بیرونی نیز تأثیر عمیقی بر کیفیت فضای داخلی دارد.به این ترتیب ، در داخل می توان انواع پوسته نوری گذرا را مشاهده کرد که هر کدام ویژگی های هندسی خاص خود را دارند.به عبارت دیگر، این دیوارها همچنین عنصر اصلی طراحی داخلی هستند. از این رو ، سایر عناصر داخلی مانند سقف کاذب، روشنایی و کفپوش برای پرداختن به این ایده طراحی شده است.در طراحی طرح ، تمرکز اصلی طراحان به حداکثر رساندن استفاده از نور طبیعی و همچنین قرار دادن راهروهای قابل دسترسی در سمت غیر نور گیر است.

در قسمت تجاری ، تنها مرزی بین فضای داخل و خارج ساختمان، دیوار شیشه ای ویترین است که باعث افزایش کیفیت فضاهای فوق می شود.ورودی اصلی ساختمان نیز، با یک مجموعه مشخص در قسمت عقب، با ویترین های تجاری کاملاً متمایز شده است.سرانجام ، زنجیره ای بهم پیوسته از جزئیات، عناصر تکراری و نقوش در طول پروژه برای تأکید بر هویت بی نظیر ساختمان از جمله نقوش موجود در کفپوش و وسایل روشنایی، بدنه های لابی ورودی، پله ها، باغ های پشت بام و همچنین کفپوش های پیاده رو شهری استفاده شده است.