ارغوان

Arghavan

گزارش خطا
معمار مسئول : زهره مهرابی
شرکت معماری : استودیو معماری مهرآ
نوع پروژه : داخلی

پروژه ارغوان یک واحد مسکونی مستقل نسبتاً کوچک در بافت مسکونی قدیمی بوده که بنا به موقعیت آن به آتلیه معماری تغییر کاربری داده است.

برچسب ها
برچسب ها :
جایزه معمار اداری - دولتی نوزدهمین دوره جایزه معمار جایزه معمار 1398 زهره مهرابی استودیو معماری مهرآ

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

قدوسی و شرکا

نظارت :

استودیو مهرآ

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

شهاب قدوسی

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

گروه معماری شار 

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

گروه معماری شار 

ارائه :

محمدرضا علیخانی، پدیده زرآبادی پور، حانیه سعیدی

تیم طراحی | همکاران پروژه :

غزال نجاری، مسعود ذوقی

اطلاعات کلی

سال : 1398/2019
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی
مساحت پروژه : 62 مترمربع
آدرس : ایران، تهران،

شهرک غرب، بلوار شهید حافظی، کوچه سازمان آب، پلاک 4

شرح

وضع موجود درضلع شمال غربی بنا یک پاسیو را به ما تحمیل میکرد، ما آن را به یک نقطه قوت در جهت نورگیری، ایجاد فضای سبز و ایجاد ارتباط کارکنان آتلیه با فضای باز تبدیل کردیم و دیوار غربی پاسیو را محلی برای قرار دادن گیاهان و نشستن کارکنان در نظر گرفتیم.

با توجه به مساحت کم پروژه و تغییر کاربری سعی داشتیم فضاهایی با حداقل متراژ مفید و بهترین عملکرد طراحی کنیم. از همین رو تصمیم گرفته شد با کمترین دخل و تصرف در بنا، تیغه ای که در میان پروژه بود را نگهداشته، بنا را به دو قسمت تقسیم کنیم و با استفاده ی درست از آن تیغه فضاهای موردنیاز یک آتلیه معماری را خلق کنیم. فضای ایجاد شده نیمه شمالی را به اتاق مدیریت و فضای کوچکی در مجاورت پاسیو برای استراحت اختصاص دادیم و در نیمه جنوبی فضاهایی نظیر سرویس بهداشتی، انبار و آتلیه را قرار دادیم. در میانه این دو کاربری نیز از تیغه ی موجود برای طراحی یک آشپزخانه خطی و فضایی برای مطالعه استفاده کردیم که قابل دسترسی مستقیم برای کارکنان آتلیه میباشد.

همچنین به منظور جلوگیری از آشفتگی بصری درآتلیه، پیشخوان آشپزخانه به راحتی در کمدهای کشویی مخفی شده و در مواقعی که مورد استفاده قرار نمیگیرد از معرض دید خارج میشود. در نهایت در قسمت انتهایی آتلیه فضایی برای نگهداری وسایل و نشستن سایر کارمندان قرار داده شده که به این صورت آتلیه پاسخگوی حضور همزمان هفت کارمند میباشد. برخی دیوارهای آتلیه و فضای مطالعه نیز با جملات انگیزشی طراحی شده فضا را از یکنواختی خارج میکنند.

حریم قسمت مدیریت علاوه بر تیغه ی جداکننده آن با فضای آتلیه میتواند توسط شیشه های آکاردئونی بسته شده و برای تشکیل جلسه و ارائه مهیا شود.