ساختمان مسکونی 106 مهرشهر

106 Residential Building

گزارش خطا

ساختمان مسکونی 106 در باغشهر مهرشهر )کرج( واقع است؛ بستری با پوشش گیاهی و فضای سبز انبوه که گونه ساختمان مسکونی آپارتمانی در آن از پتانسیل ویژه‌ای برخوردار است. قابلیت نورگیری از تمام جهات و همچنین دید و منظر مناسب به فضای اطراف، کمک می‌کند فضای داخلی آپارتمانی انعطاف‌پذیر بوده و برای سکونت دلنشین‌تر باشد.

برچسب ها
برچسب ها :
کرج جایزه معمار محمدرضا محبعلی استودیو معماری پراگماتیکا مهرشهر نوزدهمین دوره جایزه معمار جایزه معمار 1398 ساختمان مسکونی 106 مهرشهر استودیو معماری فرامتن حسن اسناوندی نسترن نصیری

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

بهزاد منادی‌زاده

نظارت :

حسن اسناوندی

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

فرشید کریمی

سازه (طراحی، اجرا) :

افشین قائمی

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

مهندس کهندانی

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

مهندس دلاوری

ارائه :

مرضیه تابش‌فرد

عکاس : متین جامعی، علیرضا حسینی‌پور

اطلاعات کلی

سال : 1396-1398/2017-2019
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، آپارتمانی
مساحت پروژه : 1600 مترمربع
آدرس : ایران، البرز، کرج ، مهرشهر، بلوار شهرداری، خیابان 106

شرح

برنامه پروژه شامل سه طبقه مسکونی روی همکف، همچنین لابی، پارکینگ و استخر در طبقات همکف و زیرزمین است. طبق ضوابط شهرداری استفاده از سقف شیبدار در منطقه باغشهر الزامی است.

 رعایت حریم 5/1 متر از شرق و غرب، 5/2 متر از سمت شمال و پیشروی 60 درصد از جنوب، محدوده ساختی با کشیدگیِ 1 به4 پیش روی ما قرار داد. ما تصمیم گرفتیم با برش عرضی و ایجاد فضای خالی در میان توده اصلی، میان برنامه و فرم پروژه همپوشانی به وجود آوریم. برشِ توده، راه‌حل مناسبی بود تا بتوانیم این ساختمان طویل را از طریق نفوذ نور و تفکیک بخش‌های مختلف فضای خانه، سکونت‌پذیر کنیم. 

 بر همین اساس فضاهای خصوصی شامل 4 اتاق خواب در قسمت شمالی و سالن پذیرایی در قسمت جنوبی جانمایی شد. ارتباط عمودی، ورودیِ واحدها، آشپزخانه و نشیمن خصوصی در قسمت میانی قرار گرفت. برش‌های عرضی در قالبِ نورگیر و پنجره‌های عمودی، علاوه بر تعریف هر یک از این حوزه‌ها، دید و نور مناسب برای هر یک فراهم کرد.

 حضور درختانِ کاج بلند دراطراف ساختمان، برای ما بهانه‌ای بود تا توده را از نقاطی دیگر برش داده و بتوانیم نور و دید مناسبی را از نماهای جانبی به فضاهای داخلی بدهیم. همچنین، با توجه به خالی بودن زمین غربی و دید از بلوار اصلی به این جبهه از ساختمان، برش‌های عرضی ازایجادِ جداره عظیم و صلب در این جبهه جلوگیری نمود.

دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت