خانه تاریخی سعادت

Saadat Historic House

گزارش خطا
معمار مسئول : پریسا منوچهری کاشانی
نوع پروژه : داخلی

بازسازی و نوسازی این خانه تاریخی 140 ساله با حیاط‌های مرکزی آن در سه سطح، پوشش بیش از  1000 متر مربع از فضاهای بسته، نیمه بسته و باز که به طور دائمی به یکدیگر تبدیل می‌شوند، گذشته را با حال هماهنگ می‌کند.

برچسب ها
برچسب ها :
کاشان اداری - دولتی اقامتی معماری جمهوری اسلامی دفتر دفتر طراحی پریسا منوچهری پریسا منوچهری خانه تاریخی سعادت Saadat Historic House پریسا منوچهری کاشانی

اطلاعات کلی

سال : 1397/2018
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی، دفتر، اقامتی
آدرس : ایران، اصفهان، کاشان

شرح

 طرح به عنوان اقامتگاهی خصوصی تعریف شده است و مربوط به سازمان مردم نهادی است که هدف آن کمک به حفاظت، نگهداری و ترویج شهرهای تاریخی بوده، در حالی که با روابط جدیدی آن‌ها را بازتعریف می کند. در طرح سنت های قدیمی معماری و صنایع ایرانی با رویکردهای پیشرفته در مواد، جزئیات و تکنیک های معاصر به کار گرفته شده است.

برای برنامه ریزی فیزیکی دفاتر مؤسسه، اتاق های مهمان و امکانات رفاهی، ساختمان ویران شده و تقریبا فروریخته. بازسازی فضاهای تخریب شده با استفاده از همان مواد طبیعی و تنفس پذیر قبلی مثل خشت، آجر، گچ و چوب از سر گرفته شد. در فضاهای زیرزمین با دیوارها و سقفهای ارگانیک، با مداخلات جسورانه لایه های جدیدی را در مکان هایی که ساختار تاریخی اصلی مشخص است ایجاد شده است.

طرح های تزئینی پیچیده ای که در طرح های مصنوعی، چوبی و آینه های موزاییکی استفاده می شود، به گونه ای طراحی شده اند که با توجه به نقاشی های موجود، از تزئینات حسی معاصر برداشت می شود. اصطبل های خانه به فرمی مدرن، با مصالح شیشه ای و فلزی تبدیل شده است و همچنین یک تفسیر غیر معمول از باغ ایرانی را در یک طرح نامتقارن ارائه می دهد.

این رویکرد طراحی، روحیه خانه را با حس و عملکردی معاصر به طور قانع کننده به اثبات رسانده است که نشان می دهد این مکان های تاریخی، تنها آثار بی نظیر گذشته نیستند، بلکه امروزه نیز از قابلیت ایجاد زندگی پر جنب و جوش بهره می برند.