ساختمان سابق سفارت ایران در آمریکا

Former Embassy of Iran in the USA

گزارش خطا
معمار مسئول : دونالد نیوتن ویلبر
نوع پروژه : خارجی

ساختمان سفارت سابق ایران در آمریکا در محله‌ای در خیابان ماساچوست در شهر واشنگتن دی سی، در محله‌ای که به «محله سفارت‌ها» معروف است، قرار دارد. 

تمام بنا و تأسیسات سفارت سابق ایران در آمریکا در نبود هرگونه روابط رسمی بین این دو کشور در امانت و تحت محافظت وزارت امور خارجه آمریکا به سر می‌برد.

برچسب ها
برچسب ها :
معماری پهلوی دوم اداری - دولتی امریکا سفارت ایران سفارتخانه ساختمان سفارت سابق ایران در آمریکا ساختمان سفارت ایران در آمریکا Donald Newton Wilber دونالد نیوتن ویلبر

تیم پروژه

مشاور طراحی داخلی :

مایکل سل 

اطلاعات کلی

سال : 1338/1959
دوره تاریخی : پهلوی دوم
کاربری : اداری - دولتی، سفارتخانه
آدرس : امریکا

شرح

در خیابان ماساچوست در شهر واشنگتن دی سی به جز ایران 58 کشور دیگر از جمله استرالیا، برزیل، ارمنستان، عراق و بولیوی نیز سفارتخانه دارند.

در دو سو و بالای سر در ورودی این ساختمان کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای نقش بسته است. ایوان اصلی این ساختمان نیز بر روی چهار ستون قرار دارد. ساختمان، ۴۴ اتاق و تالار دارد و در قسمت انتهایی ساختمان نیز یک گنبد فیروزه‌ای شکل دیده می‌شود که سالن اصلی و آینه‌کاری شده ساختمان سفارت در زیر آن واقع شده است. آینه‌کاری درون این تالار و گنبد مشابه آینه‌کاری‌های انجام شده در برخی کاخ‌های سعدآباد است. با این حال از معمار و طراح اصلی این ساختمان اطلاعاتی در دست نیست.

در سال‌های بعد از تعطیلی سفارت ایران در واشنگتن از وضعیت داخلی این ساختمان تصویری منتشر نشده است، اما در عکس‌های بازمانده از دوران پیش از انقلاب زمانی که این سفارتخانه فعال بود، دیده می‌شود که در جای جای بنای درون ساختمان و به‌خصوص در سالن آینه‌کاری تابلوهایی بزرگ منقش به مینیاتورهای ایرانی نصب شده است. علاوه بر این در همه تالارها و اتاق‌های این ساختمان، فرش‌های نفیس دستباف ایرانی دیده می‌شود. این ساختمان در شهر واشنگتن تنها نمایندگی سیاسی رسمی ایران در ایالات متحده آمریکا تا قبل از قطع شدن روابط ایران و آمریکا پس از اشغال سفارت آمریکا بود. این بنا در سال ۱۹۵۹ و در زمان محمدرضا پهلوی ساخته شد.